Kategorier

Meny

Konto

menu
Annonse
Annonse

Frydenhaug skole - En skole uten grenser

Frydenhaug skole og ressurssenter er ikke som andre skoler. Her sprenges grenser.

cloud_download
fullscreen
  • <b>UTFORDRER SANSENE:</b> Også kunsten på veggen er taktil. Kunstner Mona Orstad Hansen ville at kunsten skulle bidra til en form for interaksjon, også for elevene som ikke kan se. Kunstverket er en referanse til Hagestuen i Frydenhaug Gård – som er dekorert med et gigantisk landskap. Kunstneren ville videreføre utsiktsideen til et abstrakt landskap på skolen.

    Foto:

  • <b>MATT:</b> Noen av elevene med synsforstyrrelser kan reagere på refleksjoner i blanke flater. Derfor er alle vegger i bygget malt med matt maling.

    Foto:

  • <b>TAKTILT:</b> Alle gulvene har ledelinjer, og alle bokstaver, tall og ord rundt på skolen er enten taktile i seg selv, eller det følger punktskrift under. Elevene skal kunne finne veien på egenhånd.

    Foto:

  • <b>TILPASSET:</b> De små detaljene er vel så viktige som de store. Døråpnere, lysbrytere og skilt er plassert lengre nede enn vanlig, slik at også elever i rullestol skal kunne nå dem med albuen. Hver av avdelingene har også en egen fargekode, og alle innganger er markert i farger. Dette gjør det enklere å orientere seg i bygget.

    Foto:

  • <b>VINYL:</b> I store deler av skolebygget er det lagt vinylgulvet iQ Optima fra Tarkett. Det er et ftalatfritt og holdbart homogent vinylgulv, som med sin høye slitestyrke, lange levetid og enkle rengjøringsmetoder er særlig egnet for skoler og sykehus.

    Foto:

  • <b>FREMTIDEN:</b> Skolen er et «Future built»-bygg. Det betyr strenge krav til tekniske anlegg, materialbruk og dokumentasjon.

    Foto:

Annonse
Annonse

Da nye Frydenhaug skole og ressurssenter skulle bygges, var utfordringene store. Med nesten 90 elever med nedsatt funksjonsevne ble det stilt svært høye krav til utforming av bygget. Skolen skulle bygges på et støyutsatt område midt mellom E18 og Vestfoldbanen, på en tomt med to verneverdige bygg og flere vernede trær. Det var mye å ta hensyn til.

Viktige verdier

MATT: Noen av elevene med synsforstyrrelser kan reagere på refleksjoner i blanke flater. Derfor er alle vegger i bygget malt med matt maling.

MATT: Noen av elevene med synsforstyrrelser kan reagere på refleksjoner i blanke flater. Derfor er alle vegger i bygget malt med matt maling.

Selvstendighet, kommunikasjon og sosialisering er viktigere enn matematikk for mange av elevene på Frydenhaug skole. Bygget skal bidra til at disse verdiene kan bli satt ut i livet.

– Vårt mål er å gi elevene mest mulig selvstendighet og en mulighet til å utvikle seg, sier rektor Else Kristin Tobiassen. – Alt er lagt opp til at de skal gjøre mest mulig på egenhånd – de skal involveres i alle oppgaver. For elevene med sterkt nedsatt funksjonsevne kan dette være så enkelt som å trykke på døråpneren selv, forklarer hun.

De små detaljene

TILPASSET: De små detaljene er vel så viktige som de store. Døråpnere, lysbrytere og skilt er plassert lengre nede enn vanlig, slik at også elever i rullestol skal kunne nå dem med albuen. Hver av avdelingene har også en egen fargekode, og alle inn

TILPASSET: De små detaljene er vel så viktige som de store. Døråpnere, lysbrytere og skilt er plassert lengre nede enn vanlig, slik at også elever i rullestol skal kunne nå dem med albuen. Hver av avdelingene har også en egen fargekode, og alle inn

Universell utforming sto derfor høyt på listen da bygget skulle planlegges. Alle valg er tatt med hensyn til elevene. På gulvet er det ledelinjer. Alle skilt og bokstaver skal være mulige å ta og føle på. Til og med kunsten er taktil. Døråpnere er montert lavt på veggen, slik at også elevene i rullestol skal kunne åpne dørene selv. Veggmalingen er matt, så ingen av elevene skal reagere på refleksjon fra blanke flater. Også verktøyene jobben er utført med er tatt fra øverste hylle, for å sikre kvaliteten i arbeidet. Her er ingenting tilfeldig. De små detaljene er vel så viktige som de store tingene.

Gulvene er spesielt egnet for skolemiljøer og sykehus. Det er lagt homogene vinylgulv over store deler av skolen. De er ftalatfrie og enkle å rengjøre, samtidig som de er slitesterke og har lang levetid. I noen av fellesarealene går elevene på et slitesterkt og behagelig gummigulv.

Skaper miljøhistorie

FREMTIDEN: Skolen er et «Future built»-bygg. Det betyr strenge krav til tekniske anlegg, materialbruk og dokumentasjon.

FREMTIDEN: Skolen er et «Future built»-bygg. Det betyr strenge krav til tekniske anlegg, materialbruk og dokumentasjon.

Det var ikke bare universell utforming som sto høyt på listen da den nye skolen skulle bygges. Også miljøambisjonene var svært høye. Skolen er bygget som et energieffektivt passivhus, og er Norges første «nær nullenergi»-skole. Dette stiller store krav til materialer og tekniske anlegg. Prosjektet er en del av det tiårige Future Built-programmet, som har som mål å vise at det er mulig å utvikle klimanøytrale byområder og arkitektur med høy kvalitet.

Oppdatert: 17.12.2019  

Frydenhaug skole og ressurssenter

<b>PROSJEKT:</b> Frydenhaug skole og ressurssenter.

Interkommunal skole i Drammen, med elever fra Drammen, Nedre Eiker, Lier, Røyken, Hurum, Sande og Svelvik.

Byggherre: Drammen Eiendom KF
Ferdigstilt: Høst 2014
Bruttoareal: 5 500 kvadratmeter
Arkitekter: Terje Grønmo Arkitekter AS / Rambøll AS
Landskapsarkitekter: Hindhamar AS / Rambøll AS
Totalentreprenør: Bøhmer Entreprenør AS
Overflatebehandling: Malermester Buer Drammen AS
Prosjektledelse: HR Prosjekt AS
Byggeledelse: Reinertsen AS
Kunstnerisk utsmykning: Mona Orstad Hansen, Illegalt Design
Leverandør vinylgulv: Tarkett, iQ Optima
Leverandør gummigulv: Polyflor, Multifloor/ND-UNI
Leverandør veggmaling: Blant annet Flügger
Leverandør verktøy: Jordan

Annonse
Annonse

Finn din nærmeste

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
[Some text some message]