Skjønt, det er en liten tilsnikelse å kalle det to hotell. Det er riktignok to bygg, men hvert sitt hotellnavn, men de har felles resepsjon, felles spisesteder, felles bar, felles konferanseavdeling, garasjeanlegg – og felles trimrom.
- Hvorfor skille mellom «Blu» og «Park Inn»? - Det er for å tilfredsstille det markedet etterspør, forteller hotelldirektøren Olav Brommeland, - det er nemlig slik at rommene på Park Inn er ørlite mindre enn rommene på Blu, foruten noen andre mindre ulikheter med hensyn til utstyr på rom og baderom. Dette gjør av vi på Park Inn kan justere prisen litt ned - og det er det alltid et marked for.
Radisson-hotellet på Alna ligger i en del av hovedstaden med ualminnelig stor konsentrasjon av ulik næringsvirksomhet. Dessuten har lokaliseringen flere kommunikasjonsmessige fordeler. Flybussen stopper utenfor hoveddøren og tar under en halvtime til Gardermoen. Dessuten kan besøkende som skal til Groruddalen unngå trafikkrushet inn til selve bykjernen.
Bydelen rundt hotellet kan lett oppfattes som et landskap av stål og betong. Derfor er det et bevisst valg at man søker en motvekt i Radisson-hotellets interiører og dekorasjoner. Her er det valgt den myke linje med inspirasjon fra norsk natur. Dette gjenspeiler seg både i materialvalg og i motivvalg.
Dele på Pinterest
For å gjøre det lettere å orientere seg er det valgt ulike farger til korridorene i de ulike etasjene.
Dele på Pinterest
Blu og Park Inn har en felles respsjon som ligger sentralt plasser mellom de to fløyene og fungere som et midtpunkt for at areal preget av stein, metall og tre.
Dele på Pinterest
I resepsjonen til hotellenes felles konferanseavdeling er bakveggen holdt i den typiske Radisson Blu-blåfargen.
Dele på Pinterest
Sittegruppene i lobbyen, like ved baren, får også tankene til å gå til norsk natur, med spesialdesignet tapet med dekor av strå som blafrer i vinden i et skjær av lilla og oransje toner.
Dele på Pinterest
Sittegruppene i lobbyen, like ved baren, får også tankene til å gå til norsk natur, med spesialdesignet tapet med dekor av strå som blafrer i vinden i et skjær av lilla og oransje toner.
Dele på Pinterest
Hotellet er preget av et ønske om å gi gjestene assosiasjoner til naturen, derfor er det valgt en rekke farger med «jord-toner» for å skape trivelige, harmoniske interiører.
Dele på Pinterest
Interiørarkitektene har lagt vekt på å skape hotellopplevelser som står i kontrast til de hektiske omgivelsene i denne travle bydelen som er preget av næringsvirksomhet og tungtrafikk.
Dele på Pinterest
Om en vil ha lune trivelige rom, er det ikke mangel på spennende fargevalg, både til veggdekor og til tak og gulv.
Dele på Pinterest
For å gjøre det lettere å orientere seg er det valgt ulike farger til korridorene i de ulike etasjene.
Dele på Pinterest
I konferanseavdelingens virkelige storsal er det lagt vekt på dempet fargebruk og optimale akustiske forhold.
Dele på Pinterest
Møterommene som har fått navn etter norske treslag, er dekorert i ulike farger både utvendig og innvendig. Farger som går mye igjen i hotellet er oransje, grønt, rosa og blått.
Dele på Pinterest
I tillegg til at møterommene preges av «sine» spesifikke farger, er interiørene myket opp med fototapet med motiver fra norsk natur.
Radisson Blu og Park Inn Alna
Byggherre: Wenaasgruppen
Hovedentreprenør: Veidekke Entreprenør AS
Kostnad: 291 millioner kroner (eks.mva.)
Arkitekt: Kosbergs Arkitektkontor AS
Interiørarkitekter : Christian Lundwall Arkitektkontor AB, Göteborg og Room2Room AS, Oslo
Areal: 18.000 kvm
Radisson Blu: 135 rom
Radisson Park Inn: 208 rom
Konferanseavdeling: 1.200 kvm med 21 møterom i ulike størrelser
Underleverandører:
Maling: Beckers
Gulv: Tarkett
Parkett: Upofloor
Tepper: Egetepper