Undersøkelsen er gjennomført av Prognosesenteret på vegne av Møbelrådet, og
tar for seg forbruksmønsteret til nordmenn som nylig har pusset opp boligen.
Tallene viser at pris og utvalg er det som teller mest når Ola og Kari skal
møblere boligen. Nærmere 30 prosent svarer at de besøker fem eller flere
møbelforretninger. Informasjonssjef i Møbelrådet, Knut Skoe, er ikke
overrasket over nordmenns bevisste forhold til møbelkjøp.
- Norge ligger på verdenstoppen i oppussing og investering i hjemmet. Selv om
pris og utvalg er viktig for nordmenn på møbeljakt, er vi likevel villige til
å bruke litt tid på å finne det rette, heller enn å bare oppsøke nærmeste og
største varehus, sier Skoe.
Moderne nordmenn
Undersøkelsen forteller også at nordmenn beskriver stilen i sitt eget hjem som
tradisjonell og koselig. Men vi ønsker hjemmet vårt mer moderne, i tillegg til
at det skal være koselig.
- Jeg tror grunnen til at vi er så opptatt av kos har mye med at vi bruker mye
tid i hjemmene våre her nord. De internasjonale møbelmessene har i år
signalisert at forbrukerne i sydligere strøk får opp øynene, og ikke minst
lommebøkene, for hjemmet som arena, sier Skoe.
- Vi nordmenn har lenge sett på hjemmet som en arena og et statussymbol, så
her ligger vi kanskje noe foran trenden. Vi investerer tid og penger i husene
våre, og går på besøk til hverandre fremfor å møtes ute. Dette blir nå mer og
mer gjeldende også for resten av kontinentet, sier Skoe.
Glokal stil i vinden
Skoe beskriver to klare trekk som nå gjelder for enkeltmøbler.
- Multifunksjonaliteten er fortsatt i skuddet. Møblene skal ha mange
funksjoner, og teknologi som gjør det mulig å justere, tilpasse og
transformere møbelet. Klassiske eksempler er hvilestoler, sofaer eller senger
med reguleringsmuligheter i rygg og andre avslappingsfunksjoner. Stilmessig er
variasjonene større enn tidligere - nå ser vi langt mer av de runde og
organiske formene, i tillegg til den rene, firkantete minimalismen som har
vært gjeldende en tid. 2006 blir dessuten året der mønstrene igjen kom på
banen. Mange har lenge ventet på at de store mønstrene, rutene og stripene
igjen skal tilbake i interiørene - nå er de her for fullt, sier Skoe.
Han forteller også at trenden i innredningsstilen gjerne er "glokal", som er
en blanding av global og lokal stil.
- Det globale kommer til uttrykk gjennom for eksempel det minimalistiske, de
internasjonalt aksepterte stiluttrykkene, mens det lokale finner vi i
eksotiske detaljer eller objekter - for eksempel et gammelt bord, en lysekrone
eller en enkel kubbesofa, forteller Skoe.
Landet handler mest
Statistikken over oppussernes møbelkjøp viser at unge mennesker i
aldersgruppen 25-35 til sammen utgjør over halvparten av møbelhandlerne. Det
viser seg også at de som bor på steder med mindre enn 100 000 innbyggere,
utgjør nesten halvparten av den gruppen som handler suverent mest.
- Landsbygda kan kanskje her bli et noe misvisende begrep, i og med at vi ikke
har så altfor mange store byer i Norge. Men med tanke på at det er i byene
antall boliger øker mest, er det er interessant å merke seg at man finner de
mest aktive møbelkjøperne utenfor byene, sier Skoe