IFI logo
Se flere bilder
Nordmenn er kresne møbelkjøpere

Foto: Produsenten

Nordmenn er kresne møbelkjøpere

Nesten én av tre nordmenn besøker fem eller flere butikker når møbler skal kjøpes inn, viser en ny undersøkelse. Og unge mennesker i distriktene handler aller mest møbler.

Tale B. Jordbakke

Tale B. Jordbakke
Publisert

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Undersøkelsen er gjennomført av Prognosesenteret på vegne av Møbelrådet, og tar for seg forbruksmønsteret til nordmenn som nylig har pusset opp boligen. Tallene viser at pris og utvalg er det som teller mest når Ola og Kari skal møblere boligen. Nærmere 30 prosent svarer at de besøker fem eller flere møbelforretninger. Informasjonssjef i Møbelrådet, Knut Skoe, er ikke overrasket over nordmenns bevisste forhold til møbelkjøp.

- Norge ligger på verdenstoppen i oppussing og investering i hjemmet. Selv om pris og utvalg er viktig for nordmenn på møbeljakt, er vi likevel villige til å bruke litt tid på å finne det rette, heller enn å bare oppsøke nærmeste og største varehus, sier Skoe.

Moderne nordmenn

Undersøkelsen forteller også at nordmenn beskriver stilen i sitt eget hjem som tradisjonell og koselig. Men vi ønsker hjemmet vårt mer moderne, i tillegg til at det skal være koselig.

- Jeg tror grunnen til at vi er så opptatt av kos har mye med at vi bruker mye tid i hjemmene våre her nord. De internasjonale møbelmessene har i år signalisert at forbrukerne i sydligere strøk får opp øynene, og ikke minst lommebøkene, for hjemmet som arena, sier Skoe.

- Vi nordmenn har lenge sett på hjemmet som en arena og et statussymbol, så her ligger vi kanskje noe foran trenden. Vi investerer tid og penger i husene våre, og går på besøk til hverandre fremfor å møtes ute. Dette blir nå mer og mer gjeldende også for resten av kontinentet, sier Skoe.

Glokal stil i vinden

Skoe beskriver to klare trekk som nå gjelder for enkeltmøbler.

- Multifunksjonaliteten er fortsatt i skuddet. Møblene skal ha mange funksjoner, og teknologi som gjør det mulig å justere, tilpasse og transformere møbelet. Klassiske eksempler er hvilestoler, sofaer eller senger med reguleringsmuligheter i rygg og andre avslappingsfunksjoner. Stilmessig er variasjonene større enn tidligere - nå ser vi langt mer av de runde og organiske formene, i tillegg til den rene, firkantete minimalismen som har vært gjeldende en tid. 2006 blir dessuten året der mønstrene igjen kom på banen. Mange har lenge ventet på at de store mønstrene, rutene og stripene igjen skal tilbake i interiørene - nå er de her for fullt, sier Skoe.

Han forteller også at trenden i innredningsstilen gjerne er "glokal", som er en blanding av global og lokal stil.

- Det globale kommer til uttrykk gjennom for eksempel det minimalistiske, de internasjonalt aksepterte stiluttrykkene, mens det lokale finner vi i eksotiske detaljer eller objekter - for eksempel et gammelt bord, en lysekrone eller en enkel kubbesofa, forteller Skoe.

  

Landet handler mest

Statistikken over oppussernes møbelkjøp viser at unge mennesker i aldersgruppen 25-35 til sammen utgjør over halvparten av møbelhandlerne. Det viser seg også at de som bor på steder med mindre enn 100 000 innbyggere, utgjør nesten halvparten av den gruppen som handler suverent mest.

- Landsbygda kan kanskje her bli et noe misvisende begrep, i og med at vi ikke har så altfor mange store byer i Norge. Men med tanke på at det er i byene antall boliger øker mest, er det er interessant å merke seg at man finner de mest aktive møbelkjøperne utenfor byene, sier Skoe

Annonse
Dele
Finn din nærmeste
Annonse
HappyHomes annons
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.