IFI logo
Se flere bilder
Derfor skal du alltid be om kontrakt

Foto: Mari Rosenberg/ifi.no, Forbrukerrådet, Maleren, Alfort

Derfor skal du alltid be om kontrakt

Uten kontrakt med håndverkeren kan oppussingen bli dyr og bråkete. – Det er du som har bevisbyrden dersom dere blir uenige, sier Forbrukerrådet.

Robert Walmann

Robert Walmann
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Dele
Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Klager på håndverkertjenester kommer høyt opp på listen hos Forbrukerrådet. Det er blant annet fordi mange er sløve med å skrive kontrakt. Ifølge Statens institutt for forbruksforskning, dropper to av tre skriftlig kontrakt med håndverkeren.

LES OGSÅ: Derfor bør du la håndverkeren gjøre jobben.

Alt skriftlig

– Det viktigste du kan gjøre er å ha alle avtaler skriftlig. I dag skjer mye på e-post og SMS. Det er greit å ha dersom det blir uenighet i etterkant. Men det beste er å tegne kontrakt med signaturer fra begge parter. Det gjelder uansett om det er snakk om store eller små jobber, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver hos Forbrukerrådet.

Se flere bilder
Martin Skaug Halsos

Foto:

SELVFØLGE: Kommunikasjonsrådgiver hos Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos, mener kontrakt bør være en selvfølge for alle som benytter en håndverker. (Foto: Forbrukerrådet)

Du har bevisbyrden

Skaug Halsos sier at du i utgangspunktet har to til fem års reklamasjonsrett på håndverkstjenester. Men uten kontrakt blir det fort ord mot ord.

− Du som bestiller har bevisbyrden. Det betyr at du må kunne bevise hva som er avtalt med håndverkeren. Uten noe skriftlig er det ikke lett å komme noen vei. Sørg derfor for å skrive ned hva som skal gjøres, hvordan det skal gjøres og hva totalprisen blir, sier han.

Se flere bilder
Kontrakt håndverker

Foto:

FAGFOLK: – En ekstra trygghet er å velge en lokal bedrift som ikke forsvinner neste dag, og som gir garanti for utført kvalitetsarbeid, sier Stein Hesstvedt hos MLF. (Foto: Alfort)

Useriøse aktører

Stein Hesstvedt er administrerende direktør i Maler- og byggtapetsermestrenes Landsforbund (MLF). Han forteller at det er et stort antall useriøse bedrifter i markedet for malearbeid, gulvlegging og tapetserarbeid, og at en skikkelig bakgrunnssjekk og kontrakt derfor er nødvendig.

− Mange byggherrer og huseiere har angret bittert på sitt valg av «håndverker». Tenk på alle våtrombelegg som ikke holder mål, og fasader som ødelegges på grunn av feil kombinasjon av underlagets overflatebehandling. Det er derfor svært viktig at du velger en trygg tjenesteleverandør og har en god kontrakt før jobben starter, sier han.

LES OGSÅ: Gjør en bakgrunnssjekk av håndverkeren.

Se flere bilder
Stein Hesstvedt

Foto:

TRYGT VALG: – Fagkunnskap gir trygghet og er en lønnsom investering. Våre medlemmer er profesjonelle håndverksbedrifter, og av dem kan du forvente kvalitet, sier leder for MLF, Stein Hesstvedt. (Foto: Maleren)

Sjekkliste ved bruk av håndverkere:
  1. Undersøk markedet
  2. Sjekk referanser og foretaksregister
  3. Beskriv arbeidsomfang og kvaliteter
  4. Be om skriftlig tilbud
  5. Skriv kontrakt
  6. Avtal tilleggsarbeider skriftlig
  7. Avslutt oppdraget formelt

Gratis standardkontrakt kan lastes ned fra nettet, blant annet på Forbrukerrådets nettsider.

Mer informasjon:

MLF

Finn din nærmeste
Annonse
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.