Kategorier

Meny

Konto

Annonse
Annonse

Er du en trendsetter?

Det er en misforståelse at det kun er de unge, designerne og kunstnerne som er trendsetterne i samfunnet. Det finnes nemlig trendsettere i alle mulige miljøer – og kanskje er du en trendsetter selv, i din omgangskrets?

  • Er du en trendsetter?

    Foto:

  • Leter du etter noe nytt og annerledes, når trenden har nådd «alle»?

    Foto:

  • Liker du å gå i andres fotspor, eller finner du veien selv?

    Foto:

  • Hvilken beskrivelse passer best til deg?

    Foto:

  • Kanskje trives du best med det vante?

    Foto:

  • Trendsettere finnes overalt, i alle miljøer.

    Foto:

Annonse
Annonse

I følge Louise Byg Kongsholm og Cathrine Gro Fredriksen, forfatterne av boken Trendsociologi v.2.0, finnes det trendsettere i alle bransjer, i alle byer, blant alle aldersgrupper, innad i alle familier og på alle arbeidsplasser, fordi det i alle forandringer er ulike grader av aksept. Om man er trendsetter i én sammenheng, kan man godt henge litt lenger etter i et annet forhold.

Trendsetteren:

Leter du etter noe nytt og annerledes, når trenden har nådd «alle»?

Leter du etter noe nytt og annerledes, når trenden har nådd «alle»?

Du er åpen og nysgjerrig, du oppsøker aktivt forandringer, og ser endringer som noe positivt. Du er entusiastisk til alt som er nytt, og vil være av de første som tar det til seg det nye. Ofte reagerer du motsatt av majoriteten – når de har fanget trenden, er du allerede i gang med noe nytt og annerledes.

Trendfølgeren:

Du minner litt om trendsetteren, men er ikke av de aller første, fordi du trenger en inspirasjonskilde. Du er åpen for forandring, men liker å være sikker på at du er «innenfor». Du henter som oftest inspirasjon fra trendsettere, men til gjengjeld fungerer du selv som en inspirasjonskilde for den neste gruppen som fanger trenden. De omtales gjerne som tidlig majoritet.

Tidlig majoritet:

Hvilken beskrivelse passer best til deg?

Hvilken beskrivelse passer best til deg?

Tilhører du denne gruppen, aksepterer du det nye før det blir tilgjengelig for alle. Du er mer åpen for det nye enn den gjennomsnittlige forbruker, og du behøver ikke å påvirkes mye for å følge med.

Majoritet:

Du er blant «folk flest» og velger det nye når «alle» andre ser ut til å gjøre, eller kjøpe det. Du synes det er tryggest å vente til den tidlige majoriteten har testet og funnet ut at det nye er greit. Du har ikke noen trang til å være trendy, men du ønsker heller ikke å være blant de konservative.

Sen majoritet:

Kanskje trives du best med det vante?

Kanskje trives du best med det vante?

Du er tilbakeholden, og det må en god del overtalelse til før du oppsøker noe nytt. Du aksepterer at forandringer må skje – bare ikke hos deg først.

Konservativ forbruker:

Du er tilbakeholden og konservativ når det kommer til nye produkter og forandring. Du liker det bra «som det er» og foretrekker det som har fungert i årevis. Du trives i det gamle og har ingen planer om endring i overskuelig framtid.

Oppdatert: 17.12.2019  
Annonse
Annonse

Finn din nærmeste

Annonse
Annonse
Annonse
interiorkupp annons
Annonse
interiorkupp annons
[Some text some message]