IFI logoTil ifi.no AnnonseAnnonse
IFI logo
Se flere bilder
Kvinner svir av mest

Foto: Møbelrådet

Kvinner svir av mest

Nordmenn bruker stadig mer penger på interiør. I møbelbutikken er det kvinnen som bestemmer - og som bruker mest penger. Menn åpner lommeboka lettest for funksjonalitet og tekniske detaljer.

Tale B. Jordbakke

Tale B. Jordbakke
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Dele
Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Boligmarkedet i Norge fortsetter å gå så det suser, og stadig flere kjøper egne boliger i stedet for å leie, viser ferske tall fra eiendomsmeglerbransjen. Med flere som eier egen bolig, øker også investeringen i innredning. Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at gjennomsnittshjemmet årlig bruker i overkant av 21 000 kroner på møbler og husholdningsartikler.

Informasjonssjef i Møbelrådet, Knut Skoe, forteller at nordmenn bruker mer penger på møbler enn noen gang tidligere.

- Fra 2003 til 2004 var det en økning på 10 prosent i salg av møbler, og er det ingenting som tyder på at denne økningen skal bli noe mindre i 2005, sier Skoe.

Et stykke igjen for mannen

Enslige kvinner bruker om lag 30 prosent mer penger på møbler og interiør enn hva menn gjør, viser tall fra SSB. Markedssjef Per Ivar Ekeberg i møbelkjeden Bohus, som har 57 forretninger i Norge og omsetter for om lag 2,8 milliarder kroner, bekrefter tallene. Han forteller at rollefordelingen mellom kjønnene er svært tydelig i møbelbutikkene.

- Vi ser fortsatt en trend der det er kvinnene som dominerer i møbelbutikkene. Hun er også den bestemmende innkjøpspart i familien. Selv om menn i langt større grad er blitt flinkere til å være med og har flere synspunkter enn tidligere, er det hovedsaklig tekniske ting som opptar menn, sier Ekeberg.

Estetikk eller funksjonalitet?

Cathrine Spange, sortimentssjef i kjeden Møbelringen, forteller at kvinner og menn velger møbler på totalt forskjellige grunnlag.

- Kvinner er mer opptatt av hvordan ting skal se ut, og hvordan de fremhever estetikken i hjemmet. Hovedårsaken til at menn viser mer interesse for møbler har først og fremst med nye TV-apparater og stereoanlegg å gjøre. Nå som flatskjerm og hjemmekinoanleggene har fått sitt inntog i de norske stuer, ønsker menn å ha en finger med i spillet når det gjelder innredning av stuen rundt sine tekniske duppedingser, sier Spange.

Finn din nærmeste
Mest lest
Ny farge til soverommet i 2022
Innendørs

Planlegger du å pusse opp soverommet i 2022 og leter etter farger som passer? Her er en sikker metode til å finne fargen som gir deg ro og du ikke blir lei. Trikset er å stole på magefølelsen...

Bjørg Owren  | 
Koden til farger som funker sammen
Innendørs

Dersom du ikke finner fargene du ønsker i fargekart eller i fargebaren, så be om hjelp i butikken. Fargene finnes, og i fargehandelen har de verktøy og teknikker som forenkler leteprosessen.

Bjørg Owren  | 
Denne fargen velger du på maling i 2022
Innendørs

Gult er fargen som har gått fra å være et lunt innslag på puter i sofaen, til å bli den nye store basisfargen til vegger og tak. I høst kjøper vi maling med varm farge for å få det...

Bjørg Owren  | 
Hardvoksolje – oljen som blir som en lakk
Innendørs

Hardvoksolje er ikke noe nytt, men bruken av produktet har i senere tid økt kraftig på møbler og gulv. Behandlingen forsegler porene i treet, og gir samtidig en beskyttende overflate....

Chera Westman  | 
Godt følge til brunt
Innendørs

Brunt har blitt populært som interiørfarge. Men hvilke farger skal vi velge til hvis vi ikke vil ha et ensfarget brunt interiør?

Bjørg Owren  | 
Annonse
Annonse
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.