Kategorier

Meny

Konto

menu
Annonse

Grafisk vs. geometrisk mønster

Geometriske mønstre er veldig trendy akkurat nå. Samtidig har en språkforvirring oppstått rundt hva som er grafisk og hva som er et geometrisk mønster. Her forklarer vi begrepene.

cloud_download
fullscreen
  • Piksler er geometrisk, men her samtidig grafisk framstilt. Tapetet er fra Emporium-kolleksjonen til Storeys.

    Foto:

  • Colourblocking er et geometrisk mønster. Her er veggen malt med farger fra Nordsjö.

    Foto:

  • Prikker og striper er geometrisk. Her med et polkadotter og stripet tekstil fra INTAG.

    Foto:

  • Kolleksjonen Contemporary Restyled føres av Borge. Denne har designen Hicks Grand 95-6034.

    Foto:

  • Dette tapetet, Alhambra, fra SAHCO, føres av INTAG i Norge. Kolleksjonen heter Sahco Fine Wallcoverings

    Foto:

  • Interface har flotte teppefliser. Her fra kolleksjonen Net Effect.

    Foto:

Annonse

Her redegjør Karen Disen for forskjellene. Hun har undervist i Ornamentslære og tegning på Kunsthøgskolen i Oslo siden 1989.

Rett, rund, trykt eller oppbygd

Karen Disen kan mangt om mønster.

Karen Disen kan mangt om mønster.

Grafikk betegner både trykket og selve trykksaken.

Ordet grafikk stammer fra greske «graphe» som betyr tegning eller skriving.

Geometriske mønstre er ofte grafiske.

Det er altså først og fremst geometriske mønstre som er i vinden nå, men geometriske mønstre kan være grafisk fremstilt. Grafisk henviser til en utførelse av et mønster, mens geometrisk henviser til en oppbygging av et mønster.

– Et hvert mønster kan utføres grafisk. Jeg tenker det derfor kan være bedre å skille mellom geometri med sine klare rette linjer, og de bølgede linjers organiske uttrykk, sier hun.

Sirkelen som geometrisk figur, er da bindeleddet mellom det geometriske og organiske. De ulike kategoriene er videre en ordensforståelse vi bruker for de ulike mønstre og ornamentene.

Globalt språk

Geometriske mønstre synliggjør matematiske forhold. Her et teppe fra ege.

Geometriske mønstre synliggjør matematiske forhold. Her et teppe fra ege.

– Kulturelt er ornamentene, de smykkende elementer, et globalt språk. Mange mønstre er universelle i sin komposisjon, eksempler er trekanter i rekker og rader. Og en finner blant annet solkorset i alle verdensdeler, og flere tusen år tilbake i tid. Der alle kulturer har samme mønster, er det utførelsen i materialer og teknikker, i kulturell sammenheng med utøveren som skaper særpreg, sier hun.

Naturen er full av mønsterdannelser: Til og med mennesket har egne mønstre.

– Ja, husk på fingeravtrykkene våre og hårets virvler, sier hun.

Geometriske mønstre synliggjør matematiske forhold. Det viser forholdet der matematikken møter det visuelle språket.

– Siden øyet ser alt på én gang, uavhengig av tid, oppfatter vi det grafiske materialet. Vi ser slektskapet i former og motiver uten at uttrykket er mekanisk identisk. Slik kan også geometriske mønstre få et levende preg, dermed biter dette med geometrisk og organisk seg litt i halen, sier hun.

Skillet mellom et vevd mønster og et trykket mønster, forklarer hun slik:

– Vevde mønstre må forholde seg til bindingen, hvordan veven er tredd. Det trykte mønsteret tilføres en tekstil via blokktrykk, silketrykk, shibori og andre teknikker. Derfor kan også et mønster som Marius-genserens både være et strikket mønster og et grafisk mønster.

Annonse
Yo, you had better fill this out, it's required.
Annonse
Annonse
[Some text some message]