IFI logo
Se flere bilder
Høstens trender og tendenser: Vi går mindre i flokk

Foto: Borge

Høstens trender og tendenser: Vi går mindre i flokk

Mangfold, større variasjon, personlig uttrykk og mer komplekse fargepaletter. Her er de viktigste trendene og tendensene på interiørfronten fremover.

Bjørg Owren

Bjørg Owren
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fargene er kommet for å bli. Det er ikke lenger bare snakk. Som interiørdesigner og farge- og tapetekspert, Birgit Torkildsby, så fint sa det da hun holdt foredrag for journalister og influencere forrige uke: – Vi bransjefolk har vel «kjasa» de siste fem årene om at kommer fargene – det er hvert år: kommer fargene, kommer fargene. Men nå kommer jo fargene, slo hun fast.

Mer farger – med blått og grønt på topp

Fargeskiftet som foregår nå er den mest markante endringen som påvirker folks oppussing.

– Mangfoldet etablerer seg. Selv om mange fortsatt «henger igjen» i den lyse trenden, velger stadig flere mer farger, og palettene blir mer avansert, og vi bruker farger og mønstre i mye større grad enn før, sier Torhild Rustenberg fra Storeys og InHouse Group.

Da Happy Homes kjørte en kampanje i sommer der kundene stemte fram sin favoritt, ble vinneren en varm blåfarge, med en grønn nyanse som en god nummer to. Og selv om Eggehvit og Bomull fortsatt topper statistikken, vokser salget av farger. Og blått og grønt er klart de mest populære.

– Hos oss er en behagelig, sotet blåfarge høyest oppe, men dessverre er det fortsatt Bomull som er på topp, sier Jenny Bull-Gustavsen fra Butinox.

Se flere bilder
Blå er folkets favorittfarge

Foto: Happy Homes

BLÅTT: Fargen Blåfjell ble kåret til folkets favoritt da Happy Homes holdt avstemming.


Se flere bilder
Blått soverom

Foto: Butinox

DYPT VANN: Det selges mer farger nå, og blått og grønt er de store favorittene. Dette soverommet er malt i fargen Dypt Vann fra Butinox.

Det blir varmere

Flügger opplever at de som kjører «safe» holder seg i den «greige sonen». Men også de melder om at det helt klart går mot mer farger. Grønt og grågrønt er populært, men varmere farger er i anmarsj.

– Jeg tror at de mer brente og varme høstfargene vil florere framover. Vi merker allerede økt etterspørsel etter disse, forteller Susanne Dahl hos Flügger.

Se flere bilder
Varmere farger på veggen

Foto: Flügger

VARMERE: Flere og varmere farger er spådommen fra ekspertene. Veggfargen er fra Flügger og møblene fra Skeidar.

Rett gulv på rett sted

På gulvfronten er folk opptatt av trender, og hva som er moderne. Når de har sjekket ut det, fokuserer de på egenskaper. Det handler mer om å finne gulv som passer smak og bruksområde.

– Folk har fått øynene opp for at gulv er noe mer enn en flate å gå på. Utseende er viktig, men flere blir mer og mer opptatt av å få riktig gulv på rett sted, sier Lene Lillejord hos Gerflor.

Akustikk, slitestyrke, vedlikehold og komfort er kriterier flere nå stiller krav til.

Se flere bilder
Gulvets egenskaper blir viktigere

Foto: Gerflor

EGENSKAPER: Gulvets egenskaper har blitt viktigere. Rett gulv på rett sted er trendy. Her er Rigid 55 fra Gerflor.

Langt, bredt og individuelt

Ingeborg Bigum Borgen fra Tarkett oppsummerer folks forhold til gulv slik: – Individualisme, folk er mer vågale, de ønsker ekte materialer, fokus på miljø og bærekraft, funksjonelle og varige løsninger, og folk ser gulvet som en større del av interiøret.

Bildet av at nordmenn flest går på tregulv, stemmer ikke med virkeligheten. Den store favoritten blant «folk flest» er laminatgulvlange og brede planker.

– Ifølge våre statistikker står de lange og brede plankene for over 60 prosent av omsetningen på laminatgulv i privatmarkedet i dag, forteller Sofie Linge hos Pergo.

De nye trendene viser seg som regel først i parkettsegmentet. Der vrir det seg nå mer og mer mot gamle klassiske mønstre som ruter og fiskebein.

Se flere bilder
Vannbestandig laminatgulv på kjøkkenet

Foto: Pergo

STORT: Den store favoritten er laminat, gjerne et som tåler litt av hvert. Og det går i lange og brede planker. Her er Pergo Sensation Wide Long Plank.


Se flere bilder
Mørk fiskebeinparkett

Foto: Tarkett

FISKEBEIN: Folk er litt mer vågale på gulvfronten nå. De gamle klassiske mønstrene som ruter og fiskebein har fått en renessanse. Her er Segno Parkett fra Tarkett.

Tapet på alle vegger

I tapetavdelingene er det teksturer og mønstre som ruler. Det går mye ensfarget med tekstur, og blant mønstrene er det blomstermotiv og ornament som er blant bestselgerne. Opplevelsen er at flere velger tapet på alle fire vegger, selv om det fortsatt er mange bestillinger på tapet til én eller to vegger. Det er i stue og soverom folk setter opp mest tapet.

– Men vi opplever også en økende interesse for tapet til barnerom, sier Torhild Rustenberg.

Se flere bilder
Tapet med mønster

Foto: Borge

MYKERE OG LUNERE: Tekstiler har blitt viktigere og tapet med mønster får større plass. Tapet og tekstil er Panthera fra Borge.


Se flere bilder
Blomstertapet

Foto: Storeys

BLOMSTER: Blomstermotiv ruler på tapetfronten. Nå viser vi mer personlighet og egenart. Tapetet Metropolitan er fra Storyes.

Lunt med tepper

Interessen for tepper vokser, både heldekkende og avpassede.

– Folk er lei det sterile og upersonlige, og vil ha det lunt og koselig. Generelt innreder vi med mer tekstur og kontraster, forteller Rustenberg.

Musum Interiør i Trondheim bekrefter at det er en økning fra i fjor, og det selges også mer kvalitetsvarer.

– Folk ønsker kvalitet. Nå er det viktig å finne riktig teppe ut fra hvor det skal brukes. Det er mindre salg av de billige teppene, forteller Bjørn Musum.

Se flere bilder
Lune gule tepper

Foto: InHouse

LUNE TEPPER: Tepper er pop som aldri før, og gjør rommet lunt og koselig. Nå vil folk ha kvalitet. Her er teppe fra InHouse.

Gardiner inn i varmen

Etter å ha vært en utrydningstruet art, er gardiner nå på vei inn i moderne hjem igjen. Ikke bare i soverom som en følge av hotelltrenden, men også i husets øvrige rom.

– Folk vil ha alt fra tekstil til å trekke om møbler i, til stoffer til å sy gardiner og puter, sier Kristin Bjørnvik hos Borge.

Velur og linstruktur er blant de mest populære kvalitetene, og etterspørselen etter metervare øker.

– Butikkene forteller at kunder velger metervare for å få noe ikke alle andre har. De ønsker god kvalitet og ut fra miljøhensyn ønsker de også at gardinen skal vare lenge, sier Bjørnvik.

Se flere bilder
Mørke gardiner og puter

Foto: Borge

TEKSTIL: Gardiner er på vei inn igjen, tekstiler generelt er mer pop og blått er den store favoritten. Her er Renzo fra Borge.

Dette ble brukt

Hovedbilde/MANGFOLD::

  • Tapeter: Apelviken – BORGE

BLÅTT::

  • Veggfarge: Blåfjell – HAPPY HOMES

DYPT VANN: :

  • Veggfarge: Dypt Vann – BUTINOX INTERIØR

VARMERE::

  • Veggfarge: FLÜGGER
  • Møbler: SKEIDAR

EGENSKAPER::

  • Gulv: Rigid 55 – GERFLOR

STORT: :

  • Gulv: Pergo Sensation Wide Long Plank – PERGO

FISKEBEIN::

  • Gulv: Segno Parkett – TARKETT

MYKERE OG LUNERE::

  • Tapet og tekstil: Panthera – BORGE

BLOMSTER::

  • Tapet: Metropolitan – STOREYS

LUNE TEPPER::

  • Teppe: INHOUSE

TEKSTIL::

  • Tekstiler: Renzo – BORGE
Huskelisten din
Finn din nærmeste
Mest lest
Annonse
HappyHomes annons
Annonse
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.