Kategorier

Meny

Konto

menu
Annonse
Annonse

Agent Erik W.

I Stavanger finner vi Norges minst hemmelige agent; Erik W. Andersen (74). Han er kjent av de fleste, i hvert fall i gulvbransjen, og han har en lang familietradisjon å ta vare på. Allerede i 1890 startet Eriks bestefar med agenturvirksomhet.

cloud_download
fullscreen
  • Agent Erik W.

    Foto: Kristian Owren/ifi.no

Annonse
Annonse

«Alt mellom himmel og jord» - slik beskriver Erik selskapets virksomhet i de første årene. Og ikke uten grunn. Det hele startet med salg av blikk til sardin- og brislingindustrien, så ble det bomull og lin, samt ryer og avpassede tepper. Under Eriks far økte diversifiseringen og agenturene omfattet så varierte produkter som papp, emballasje, lyspærer og radioapparater.

Erik gjør entré

Eriks datter, Jorunn, har allerede mer enn ti års fartstid i firmaet, så familietradisjonen føres videre.

Eriks datter, Jorunn, har allerede mer enn ti års fartstid i firmaet, så familietradisjonen føres videre.

Etter å ha lagt bak seg handelsgym fikk Erik sine første erfaringer med agenturvirksomheten da han som nittenåring ble ansatt som læregutt i farens firma i 1960. Noen år senere, i 1973, tok han over firmaet som eier og daglig leder.

- Da jeg begynte i bransjen hadde vi rundt 40 ulike agenturer, forteller Erik, - alt fra matvarer til kjøkkenmaskiner og maling. Etter som årene gikk, fikk selve agentrollen stadig mindre betydning. Som agent jobber du for mange bedrifter, i deres navn. En får lønn fra disse i form av provisjon. Vi hadde nesten utelukkende basert oss på norske agenturer, men i de siste tiårene har disse stadig blitt færre. De ble enten nedlagt, gikk konkurs eller de ble solgt til utlandet.

Nye tider

- I dagens marked er agentvirksomheten blitt stadig mer overflødiggjort, forklarer Erik, - i dag går varer og fakturaer direkte mellom produsenten og kjøperen. I dag er det først og fremst importør- og grossistrollen som dominerer i denne bransjen. Vi gjør vårt beste for å markedsføre produktene til selskapene vi er agent for, men samtidig må jeg innrømme at jeg i dag er like mye opptatt av at kundene velger riktig gulv, uansett hvem som er produsenten.

Det er ikke uten grunn at jeg for kort tid siden fjernet tittelen «agent» fra visittkortet mitt, og i stedet betegner meg som «konsulent og rådgiver» for alle typer gulv.

Formidler av kunnskap

Stavangers gulvkonge er glødende opptatt av å spre kunnskaper om gulvvalg og har gjennom et langt liv i gulvets tjeneste opparbeidet en kompetanse markedet vet å sette pris på. Innen alle typer bygg, både næringsbygg, hoteller og institusjoner, samt luftfart, offshore og cruisenæring, blir Erik lyttet til. Dette gjelder enten han presenterer produkter for byggherrer, arkitekter eller renholdbedrifter som er ute etter riktig gulvbelegg til spesifikk bruk - i ulike lokaler. 

Gulvkonsulenter er mangelvare

Erik W. Andersen AS består i dag av syv medarbeidere - fra toppen: Keth Berggraf (kontorsjef),  Jorunn W. Husebø (salgskonsulent),  Agnete Hetland (ordresjef), Vigdis Irene Jakobsen (salgskonsulent), Einar M. Lura (salgssjef) - og Erik W. til høyre.

Erik W. Andersen AS består i dag av syv medarbeidere - fra toppen: Keth Berggraf (kontorsjef), Jorunn W. Husebø (salgskonsulent), Agnete Hetland (ordresjef), Vigdis Irene Jakobsen (salgskonsulent), Einar M. Lura (salgssjef) - og Erik W. til høyre.

- Innen bygg og anlegg har de ulike faggruppene blitt stadig mer spesialisert, påpeker Erik, - det vil si at man benytter seg av spesialkompetanse innen alle områder. Dette gjelder innen VVS, EL, lys og varme, ventilasjon osv. Men hvem er det egentlig som prioriterer å gjøre en skikkelig analyse av gulvvalget, hvilket belegg passer i forskjellige rom? En ting er hva gulvet koster i innkjøp og legging, men hvor lenge holder det seg pent og samtidig funksjonelt? Hva koster det pr kvadratmeter å vedlikeholde – og hva koster det av slitasje på renholdspersonellet dersom det velges feil belegg? Jeg ser det som min viktigste oppgave å være en hjelper for «beskrivende ledd» og beslutningstakere slik at de velger det gulvbelegget de er mest tjent med. Det betyr selvfølgelig også at jeg til en hver tid må være kjent med produktutviklingen slik at jeg hele tiden kan gi de beste rådene.

Penger er ikke alt

- Det sier seg selv at vi må drive forretning for å ha en levende virksomhet med trygge arbeidsplasser, men det er ingen tvil om at Erik W. først og fremst brenner for selve konseptet gulvbelegg.

Kundene skal settes i stand til å gjøre riktige valg. Og kundene til Erik W. Andersen AS, befinner seg over det meste av landet og i verden for øvrig. Og Erik er stadig involvert i store prosjekter både innen offshore og sjøfart som bygges i fjerne strøk. Da er ikke den «tidligere agenten» sen om å kaste seg på flyet til Singapore.

Oppdatert: 17.12.2019  
Annonse
Annonse

Finn din nærmeste

Annonse
Annonse
Annonse
Tarkett annons
Annonse
Tarkett annons
close

Les mer

[Some text some message]