IFI Logo

Drømmebadet er mulig å få

Bad og toalett
Drømmebadet er mulig å få
Chera Westman

Chera Westman
Oppdatert (Publisert )

Beslutninger om utforming av nytt bad er vanskelige å ta. Det viser en undersøkelse om nordmenns baderomsdrømmer. Samtidig drømmer vi om produkter og løsninger som vi ikke er klar over at faktisk finnes på markedet.

Følj

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Dele

Annonse

Design, samt praktisk og enkel rengjøring, er de viktigste egenskapene ved et drømmebaderom. Det viser en forbrukerundersøkelse YouGov har gjennomført på vegne av Geberit.

I undersøkelsen er det spurt om nordmenns baderomsdrømmer, og håndverkerens rolle i arbeidet med å realisere drømmene. Ifølge den synes vi at baderomsbeslutninger er vanskelige, og vi ønsker råd fra håndverkeren.

I forventningene til rørleggeren inngår både salg og rådgiving, samt selve installasjonsarbeidet.

– Undersøkelsen viser tydelig at mange nordmenn setter stor pris på rørleggeren. Ikke bare som en som kan være der for å installere baderomskomponenter, men som en ekspert som kan alt fra materialvalg til innredning. Det er en stor tillitserklæring fra forbrukerne, men det forventer også at rørleggeren er ærlig og bruker sin fagkunnskap i rådgivningen, forteller Wenche Sydhagen, markedskoordinator i Geberit. 

Et luktfritt bad

55 prosent av respondentene er interessert i en funksjon som fjerner den dårlige lukten etter et toalettbesøk, og 50 prosent er interessert i å erstatte den tradisjonelle spyleknappen med en berøringsfri utgave.

Videre fremkommer det at flere av produktene fra nordmenns drømmebad allerede finnes på markedet, uten at forbrukerne vet om det. 61 prosent av de spurte visste eksempelvis ikke at det finnes berøringsfrie betjeningsplater på markedet, mens hele 72 prosent ikke visste at det er mulig å fjerne dårlig lukt direkte fra toalettet.

– Berøringsfri betjeningsplate og luktavsug ligger høyt på ønskelisten hos nordmenn. Likevel er det ikke mange som vet at disse smarte funksjonene allerede finnes på markedet. Drømmebadet er ett steg nærmere forbrukeren enn mange tror, forteller Sydhagen. 

Undersøkelsen viser samtidig at forbrukerne etterspør en rekke produkter som de ikke vet at allerede er på markedet.

Undersøkelsen viser samtidig at forbrukerne etterspør en rekke produkter som de ikke vet at allerede er på markedet.

Ønsker fagfolk

Nesten halvparten av forbrukerne svarer at det er vanskelig å ta beslutninger om materialer og baderomselementer, som ifølge Sydhagen gir en opplagt mulighet for den rådgivende rørleggeren.

Tilliten til rørleggerens fagkunnskap gjelder ikke bare når det kommer til rådgiving, men også til selve utførelsen av arbeidet. Her svarer 53 prosent at de foretrekker at alt arbeidet utføres av en profesjonell rørlegger. I tillegg oppgir hele 56 prosent at de foretrekker å kjøpe alle materialer og installasjon på ett og samme sted.

– Det er tydelig at nordmenn ønsker at montering- og installasjonsarbeidet på baderommet skal utføres av en profesjonell. Samtidig er det ifølge de spurte også et klart fortrinn hvis den samme personen kan bistå gjennom hele prosessen, fra rådgivning og salg av produktene, til installasjon, forklarer Sydhagen.

Fakta om undersøkelsen:

  • På vegne av VVS-produsenten Geberit har YouGov foretatt en undersøkelse av nordmenns toalettvaner.
  • Undersøkelsen er gjennomført i Danmark, Norge, Sverige og Finland.
  • Analysen er basert på minimum 1000 nasjonalt representative CAWI-intervjuer i aldersgruppen 18-74 år fra hvert av de nordiske landene.
  • Bakenforliggende tall kan utleveres på henvendelse. 

 

Mer informasjon:

Geberit

Relaterte emner

Annonse
IFI annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon. Finn de siste artiklene om dette emnet.

Vi anbefaler
Mer fra Bad og toalett
Annonse
IFI annons
Siste artikler
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.