Tidligere i høst lanserte malingsprodusenten Norsjö, som tilhører det verdensomspennende konsernet Akzo Nobel, blått som årets farge 2017 .
– Vi har sett på internasjonal arkitektur, mote og design, og ser at blått er fargen som gjelder akkurat nå. Den finnes i vår hverdag, i himmelen over oss og i klærne vi har på oss, begrunnet Per Nimér, arkitekt og designsjef ved Akzo Nobel.
Nå har faghandelkjeden Fargerike også kommet på banen, og de har troen på rødt.
– Det måtte bli rødt i år! Fargen representerer en dualisme som er typisk for oss nordmenn, sa Tale Henningsen, kreativ leder i Fargerike, da hun presenterte rødt som deres Årest Farge 2017.
Dele på Pinterest
BLÅ GLEDE: Blått har steget fram som en stor folkefavoritt. (Foto: Nordsjö)
En halv sannhet
Henningsen mener at bildet av nordmenn som trauste flokkdyr bare er en halv sannhet. Vi er også livfulle og eventyrlystne.
– Rødt er en ekstrovert farge som representerer lidenskap og «passion», og det har vi masse av, sier hun.
Dele på Pinterest
PASSION: Årets farge fra Fargerike representerer lidenskap og «passion». (Foto: Sveinung Bråthen/Fargerike, Stylist: Christine Hærra)
Blått i fokus
Blått er en stor folkefavoritt , og har blitt en "ny nøytral" i norske hjem.
– For å gjøre fargen relevant for våre hjem, valgte vi en blåfarge som fungerer like godt på kjøkkenet som i soverommet. Årets farge minner om et par klassiske jeans, sier Per Nimér.
– Et godt valg, mener Stine Norli i faghandelkjeden Nordsjö Idé og Design. Hun er glad for en årets farge som er kommersiell interessant.
Valget av blått føyer seg inn i hovedtrenden blant årets farger, som i stor grad er dempede skyggefarger.
Dele på Pinterest
GODT VALG: Stine Norli i Nordsjö Idé og Design er fornøyd med valget av årets farge. (Foto: Nordsjö)
Dele på Pinterest
JEANS: Denim Drift, årets farge fra Nordsjö, er en blåfarge designet for å fungere like godt på kjøkkenet som i soverommet. (Foto: Nordsjö)
Stolte
– Vi er nok alene om rødt, sier Henningsen, som var godt klar over at de gikk sine egne veier da de valgte fargen.
– Vi ønsket at årets farge skal stå ut og markere noe spesielt. Farger er nært knyttet til identitet og følelser, derfor er det riktig å finne en farge som tar utgangspunkt i det norske. Vi er jo unektelig noe for oss selv her «på berget», sier hun, og mener det positivt.
Sammen med sitt team har hun tatt fram en allsidig palett med norske rødtoner, inspirert av blant annet den tradisjonelle fjellanorakken, et falmet flagg, bålet vi svir grillpølsene på og heftig røde lakksko.
– Fargen passer for alle. Det er mange nyanser å velge i og doseringen kan gjøres etter egen smak, sier hun.
Dele på Pinterest
MANGE NYANSER: Rødt kommer i mange nyanser, noe for en hver smak. (Foto: Per Erik Jæger/Fargerike, Stylist: Siv Brenne)