Varme og kalde rødfarger
Varme og kalde blåtoner
Hva med blått, der brukes også betegnelser som varme og kalde blåtoner?
– Prinsippet er det samme; blått som går mot rødt oppleves kaldere enn blått som går i retning gult; altså grønnlige blåfarger. Alle blåfarger er hovedsakelig kalde farger, men de grønnlige blåfargene oppleves varmere enn de rødlige, og derav dukker betegnelser som varme og kalde blåfarger opp, sier Kine Angelo.
LES OGSÅ: Lær deg oppskrifter på fargesetting
En tommelfingerregel
Hun forklarer at dette gjelder egentlig alle farger. For vi finner også begreper som varme og kalde grønntoner og varme og kalde gultoner. Lett å ramle av her, men heldigvis er det en tommelfingerregel:
– Alle farger oppleves kaldere når de drar seg i retning av blått og varmere når de drar seg i retning av gult, sier hun.
De skitne og gråaktige fargene
Men skjer det noe med varmt/kaldt når fargene blir gråaktige? De duse/slørete nyansene som brukes mye nå virker varmere enn mer kulørsterke nyanser av fargene?
– Her blander man nok hva som er varmt og kaldt med hva som oppleves behagelig og ubehagelig, for en kulørtones nyanse endres ikke om en farge oppleves varm eller kald i seg selv. Men jeg tror at mer dempede farger kan oppleves noe lunere og roligere enn de kulørsterke fargene.
LES OGSÅ: Slik finner du interiørfarger som klinger godt sammen
Vi tolker det vi ser
Så her handler det ikke om de faktiske fargene, men hvordan vi oppfatter og tolker det vi ser?
– Ja, dette handler om persepsjon, sier hun, og tar det pedagogisk:
- Farger med mindre kulørstyrke stimulerer ikke synsapparatet vårt så mye som de med mer kulørstyrke.
- Synssansen stimuleres aller mest av sterkt lys og sterke kulører. De krever vår oppmerksomhet, mens mer dempede eller mer nøytrale farger oppleves som «bakgrunn». Mye lys eller sterke farger kan føre til overstimulans.
- Farger oppleves mer og mer dempet dess mindre lys de ses i = noe som kan gi inntrykk av lavere lysstyrke = kveld/mer rolig tid på døgnet (eller årstid). NB! For mye nøytrale eller monotone farger gir understimulanse.
Geografi og kultur påvirker også
Angelo peker også på at hva vi opplever koselig, behagelig eller positive farger er avhengig av kulturell og geografisk bakgrunn/oppvekst. Her i Norden opplever vi de varme fargene som de mest behagelige fordi vi forbinder de med ly mot det kalde klima. Mens i varme strøk oppleves ofte de kalde fargene som mest behagelig, fordi de forbindes som svalende ly mot heten.