Ikonisk arv
Starwood ville beholde den ikoniske arven, men også tilføre stilen fra det 21. århundre. Rommene skulle minne gjestene om den glamorøse fortiden, men samtidig ha tilgang til nåtidens luksuriøs komfort.
– Jeg tenker først og fremst på Gritti som et stort, uvurderlig hjem mer enn et hotell, og har derfor behandlet prosjektet som sådan, sier Chewning til 1stdibs Introspective Magazine.
Romkapasiteten ble redusert fra 91 til 82, dette for å gi plass til fem romslige baderom der seks forskjellige typer marmor ble brukt. Ti signatur-suiter byr på en intim hyllest av noen av Grittis mest lojale klienter. Ernest Hemingway-suiten, hvor han selv oppholdt seg og gjorde skrivearbeider i 1940-årene, har fått frisket opp sin 1800-talls dekor. Suiten til den berømte kunstsamleren Peggy Guggenheim ble dessuten totalrenovert.
Når det kommer til valg av tekstiler har Chewning ikke forsøkt seg på en direkte omgjøring fra fortid til nåtid, men heller etterstrebet en romantisk interpretasjon, med et revitalisert og kreativt blikk. Designteamet har referert mønstre fra mer enn 7000 antikke dokumenter i Rubellis ustrakte arkiv. De har valgt en rød damask til veggene i Grittis eksplorative bibliotek, og et 1930-talls Giò Ponti kappet fløyel til sofaene i suitene.
– Vi ønsket aldri å endre arven til Gritti Palace, sa Chewning da han ble spurt om å summere opp prosjektet.
Ikke bare ønsker han at gamle besøkende skal føle seg hjemme, men håper også at nye besøkende vil føle seg like mye hjemme.
– Det har blitt et utrolig vakkert resultat. Et fruktbart samarbeid for begge parter, sier Annette Bolme i INTAG.