Kategorier

Meny

Konto

menu
Annonse
Annonse

Eksotiske farger til konserthuset

Nye Stavanger konserthus har fått et eget stort uteamfi, som et gresk amfiteater fra antikken. De ellers grå tribunene har fargerike inngangspartier fra parkeringsanlegget under bakken. Tema er eksotiske farger, og utsmykningen er mosaikk som symboliserer sjøfartsbyen Stavangers gamle forbindelser med Orienten.

cloud_download
fullscreen
  • Eksotiske farger til konserthuset

    Foto: Tor Henning Støldal/ifi.no

  • Inspirasjonen til fargesetting og dekor, er hentet fra orientalske tepper.

    Foto:

  • Rommene inne i parkeringsanlegget er malt i friske, kraftige farger.

    Foto:

  • Hvert rom mellom uteamfiet og parkeringsanlegget har sin egen farge.

    Foto:

  • Ved Stavanger konserthus trenger ingen å lure på hvor de ha satt fra seg bilen.

    Foto:

  • Åsa Maria Bengtsson fra Malmö har kombinert farger og glassmosaikk i prosjektet Express.

    Foto:

  • Uteamfiet ved konserthuset i Stavanger er laget av blokker av kinesisk granitt, med gress mellom opptrinnene.

    Foto:

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Annonse
Annonse

En del av utsmykningsprogammet til nye Stavanger konserthus er forlagt til parkeringsanlegget og utescenen. Der er inngangspartiene fra det underjordiske parkeringsanlegget satt skikkelig farge på.

Alle som kommer med bil til parkeringshuset kommer ut via åpningene i amfiet.

Prosjektet består av fem inn- eller utgangspartier, som hver har fått sin farge – i gult, blått, turkis, grønt eller oransje. Hele rommet er malt – vegg, gulv og tak. Og utgangspunktet for hele prosjektet var utsmykking med glassmosaikk, til sammen 19 motiver hentet fra fragmenterte teppemønstre. Prosjektet har fått navnet Express og er utformet av den svenske kunstner Åsa Marie Bengtsson fra Malmö, som vant denne konkurransen.

Sjøfartshistorien inspirerte

Til farger og mosaikkbilder er inspirasjonen hentet fra alle verdenshjørner.

Glassmosaikken består av symboler fra blant annet buddhisme, hinduisme og norrøn mytologi. Hver inngang får sin egen farge og identitet. I tillegg ligger to orientalske tepper i glassmosaikk rett på bakken, et i Musikkparken og et i Piknikskråen.

Åsa Marie Bengtsson har ikke bare trukket historien tilbake til Stavangers gamle sjøfartshistorie; hun har også villet relatere navnet Express til dagens flerkulturelle samfunn og dagens Stavanger som en internasjonal oljeby.

Hver inngang noe spesielt

– Fargesettingen kom faktisk ganske sent inn i prosjektet, forteller Åsa Maria Bengtsson.

– Men hver inngang i amfiet skulle være noe spesielt – et løft, noe spennende – i det ellers grå amfimiljøet. Det behøvdes friske, eksotiske farger – farger glassmosaikken ikke har.

Det var tidligere mosaikkarbeider av Åsa Maria Bengtsson som kunstutvalget for Stavanger konserthus fattet interesse for. Prosjektet ble en prosess der hun kom med ulike forslag, men der mosaikken med de orientalske teppemønstrene ble kjernen. Hun laget mange mønster, og de ferdige ble så fraktet i seksjoner til Stavanger.

– Glassmosaikken ble først montert på betongen. Deretter ble betongen pusset opp slik at den kom jevnt med mosaikken. Mosaikken består av små elementer på 2 cm x 2 cm som blir klippet ned til riktige størrelser. Veldig tidkrevende selvsagt – og veldig morsomt!

For mye farge også

Åsa Maria Bengtsson opplevde som så mange andre at det ikke er så enkelt å overføre fargeideer til flater i store rom. Å forutsi nøyaktig hvordan alt skal bli, er en kunst i seg selv.

– Det er alltid litt vanskelig med farger på større flater, selv om du lager fargeprøver og gjør oppstrøk. Vi gjorde mange prøver og tester før vi bestemte oss. Noen av inngangene i amfiet ble også malt om, fordi det ble litt for mye farge! Spesielt var det også med utprøving av gulvfargene i en epoksymaling. Hele rommet med gulv, vegger og tak skulle få helt den samme fargen.

Amfiet ligger plassert rett foran konserthusets sentrale inngangsparti. Amfiet har trappetrinn, ramper og avsatser til å sitte, gå og stå på. Materialene er betong, naturstein og tre.

Oppdatert: 17.11.2014  

STAVANGER KONSERTHUS IKS

* En lokal idé fra 1998 – å bygge ut Bjergstad-parken ytterst på Vågen med et nytt konserthus.

* Medplan AS Arkitekter i Oslo, nå Ratio Arkitekter AS, vinner i 2004 den internasjonale arkitektkonkurransen av en enstemmig jury.

* Etter oppturer, nedturer og oppturer vedtar bystyret i Stavanger utbygging i 2006.

* Byggestart markert i oktober 2008 med en ny kai foran konserthuset. Grunnstenen blir lagt ned på Stavangers siste dag som Europeisk Kulturhovedstad.

* Offisiell åpning 15. september 2012.

* Total prosjektkostnad – vel 1,2 milliarder kroner – fordelt på Stavanger kommune (600 mill.), Rogaland fylkeskommune (75 mill.), Staten (250 mill.), mva-kompetanse (180 mill.) og private midler (120 mill.).

Annonse
Annonse

Finn din nærmeste

Annonse
Annonse
Annonse
Tarkett annons
Annonse
Tarkett annons
[Some text some message]