Kategorier

Meny

Konto

Annonse
Annonse

Akademikernes festsal

Universitetets gamle festsal i den nyrestaurerte Urbygningen er et rikt utsmykket halvrundt auditorium. Her har en av våre mest berømte dekorasjonsmalere, Peder F. Wergmann, fått utfolde seg - slik han også gjorde på Slottet midt på 1800-tallet.

  • Universitetets gamle festsal er et rikt utsmykket halvrundt auditorium. Dekorasjonsmaleren Peder F. Wergmann er mester for den praktfulle himlingen.

    Foto:

  • Dekoren ble restaurert for 30-40 år siden. Da ble også gipsfigurene renset med loff.

    Foto:

  • Her holdt Stortinget sine møter på 1800-tallet, før de kunne flytte inn i eget bygg i 1866.

    Foto:

  • Rundt galleriet ble det mellom vinduene montert plater trukket med møbelstoff for å bedre akustikken.

    Foto:

  • En del av dekoren i salen var skadet. Et sted hadde hele ornamentlisten falt ned. En tro kopi ble produsert av Gipsmakeriet.

    Foto:

  • Her er listen malt - og reparasjonen er nærmest usynlig.

    Foto:

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Annonse
Annonse

Opprinnelig var ikke festsalen med i planene for rehabiliteringen av Domus Academica som nå huser deler av det juridiske fakultet. Men av hensyn til tekniske installasjoner i resten av bygget, som nytt elektrisk anlegg, ventilasjon osv. måtte salen etter hvert inkluderes.

Retusjerte korkbiter

Gulvet har et vel 2 cm tykt korkbelegg i intarsiamønster. Ragna Weider, ansvarlig for restaureringsarbeidene på vegne av Universitetet i Oslo, forteller at litt heng i gulvbjelker og knirk i underbord gjorde at små felt på ca 10x20 cm ble fjernet for reparasjon og innfelling av beslag. Malermester Ole Andreas Klaveness farget, laserte og retusjerte nye biter kork slik at reparasjonene nærmest er usynlige. Det hele ble deretter behandlet med urethanlakk.

Tregulvet under amfiet ble fjernet plank for plank for å få plass til ventilasjonsanlegget. Gammel maling ble fjernet, men den gamle slitte strukturen ble beholdt.

  

De buede benkene ble fraktet til en utvidet malersal hos Klaveness & Bratfoss. Her ble de dels behandlet med malingfjerner, grunnet, sparklet, malt og lasert, dels retusjert. Forøvrig ble noen vegger og samtlige vinduer i salen malt.

Møbelstoff ga bedre akustikk

En del ornamentlister var skadet. Et sted hadde hele listen falt ned. Ny ble produsert av Lasse M. Skuland i Gipsmakeriet AS. De imponerende armaturene har fått ledninger trukket på nytt av Høvik Lys i Halden.

   

- Akustikken var et stort tema, forteller interiørarkitekt MNIL Anne Berentsen. - Festsalen er et vanskelig rom p.g.a. krummingen. Løsningen ble møbelstoff trukket på plater på veggene. Dette ga en vesentlig forbedring.

Renset med loff

Festsalen ble delvis restaurert en gang på 1960-70-tallet. Det gjaldt ikke minst den fantastiske himlingen, utsmykket av dekorasjonsmaleren Peder F. Wergmann. Da ble også gipsfigurene rundt himlingen renset med bl.a. loff! Denne gang ble det satt opp et stillas til over galleriet, dels nødvendig for arbeidene, dels for å dekke takdekorasjonene mot støv. Wergmann har også satt spor etter seg med praktfulle dekorasjoner i en rekke rom på Slottet. I mangel av egnede lokaler ble festsalen brukt til stortingsmøter på midten av 1800-tallet inntil forsamlingen kunne flytte inn i eget bygg, innviet i 1866.

  

En rotunde på utsiden av salen ble brukt som oppbevaringsrom i tillegg til å romme en alderstegen telefonsentral. Nå er dette blitt et lyst og vennlig rom med elleve arbeidsplasser.

    

Urbygningen ble offisielt åpnet etter restaureringen 30. september i år. Den er arbeidsplass for både studenter og universitetsadministrasjon, men deler av bygningen er åpen for publikum på hverdager.

Fargemagasinet nr. 6/2004

Oppdatert: 05.01.2015  
Annonse
Annonse

Finn din nærmeste

Annonse
Annonse
Annonse
interiorkupp annons
Annonse
interiorkupp annons
[Some text some message]