Nettstedet benytter cookies (også betegnet som informasjonskapsler) som kan brukes av oss og våre partnere til å huske innstillingene dine, til statistikk og til å vise målrettede annonser til deg.   Les Mer Jeg aksepterer!

Rørkjøp annons
Bli inspirert - Se galleri her
I DAG
  °
I MORGEN
  °
Offentlig miljø

Kreativ bruk av fargeløs maling

  •  
  •   Publisert:
Konserthuset i to komplementære bygg med hver sin hovedsal - den bakenforliggende i en blanding av rødbetongpasta og granitt.   Tor-Henning Støldal/ifi.no
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Mange av betongflatene i Stavanger konserthus er behandlet med den fargeløse basen til en utendørs akrylmaling. Resultatet er en usynlig overflatebehandling, som gjør veggen støvfri og vaskbar.

Stavanger konserthus ble tildelt Betongelementprisen i fjor, og har mange røffe flater av tilsynelatende ubehandlet betong. Men betongen er behandlet på en litt ukonvensjonell måte – med den fargeløse basen til utendørsmalingen Nordsjö One.

Av de store mengder betong som er brukt – 27.000 kubikkmeter tilsvarende 4.500 lass – finner vi hovedsakelig de synlige flatene i administrasjonsdelen, der konserthusets ansatte har sine arbeidsplasser.

Der har arkitekten valgt å beholde betongen som den er. Behandlingen er usynlig for det blotte øyet.

– Vi har valgt en overflatebehandling med en fargeløs base av Nordsjö One nettopp fordi betongen skal framstå som den er. Behandlingen gjør at vi støvbinder betongen, ellers vil den avgi støv hele tiden. Med den fargeløse malingen blir også vaskbarheten mye bedre, forteller formann Kjetil Sunde i Malerfirmaet Lund & Vaaland på Forus i Stavanger.

Kun en mopp

Kun en mopp

Den transparente behandlingen har rett og slett vært en valgmulighet, en kreativ løsning som ikke har vært så vanlig.

– Nordsjö One er i utgangspunktet en utvendig akrylmaling, men her er den brukt i en fargeløs base, det vil si basen før pigmentering. Men på en fullt synlig og eksponert betong passer den fargeløse basen for å binde underlaget. Man oppnår en ikke-smittende effekt. I etterkant kan du om ønskelig tørke over flatene med en mopp, forteller Enrico Bastiani, salgssjef håndverk i Akzo Nobel Coating AS.

I Stavanger konserthus er de fleste betongflater malt med denne basen, slik at de har beholdt sitt kjente utseende. Men flere steder er det også brukt full malerbehandling – med fargepigmenter i basen.

Hengt i stroppene

Hengt i stroppene

Prosjektet har vært et komplisert og sammensatt byggeprosjekt med til sammen 180 rom. I løpet av snaue to år fra oppstart nyttår 2011 til ferdigstillelse høsten 2012 har 270 arbeidere fra hele Europa deltatt.

Av vel 30 firmaer har 21 vært lokale – ett av dem Malerfirmaet Lund & Vaaland.

– For å være effektive har vi arbeidet sonevis – i fire soner med en koordinert plan i bunnen. Vi har vært 15-16 mann i sving på det meste, forteller formann Kjetil Sunde.

– Bygget har bydd på alle utfordringer du kan tenke deg. På betongflatene har vi rullet på den fargeløse basen. Vi har brukt stillas og lift – noen ganger har vi også hengt i seler i løse luften, men alt har vært på stell ifølge arbeidsregler og sikkerhet!

For mer informasjon

Nordsjö

Les også F21 - en unik skole med industrilook

Hold deg oppdatert   

Få siste nytt om interiør og oppussing fra ifi.no. Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Mer Offentlig miljø

Nyeste artikler

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert. Motta nye artikler om nyheter, trender og tips fra ifi.no.
Registrer din e-postadresse her: