IFI Logo

Fargetrend inspirert av virkeligheten

Fargesetting innvendig
Fargetrend inspirert av virkeligheten
Chera Westman

Chera Westman
Oppdatert (Publisert )

Flüggers trendprognose for 2014 taler om tre hovedfarger, og tre sentrale trendretninger. - Vi beveger oss mot en ny tidsånd; fra å ha vært mer enn normalt introverte, tenderer vi nå mot å bli mer utadvendte og oppdager fremmede kulturer og etnisiteter, forteller Lone Kisbye, PR-ansvarlig i selskapet.

Følj

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Dele

Annonse

De viktigste trendene for 2014 ifølge Flügger består av langt mer enn én farge.

For 2014 lanserer den danske malingprodusenten tre hovedtemaer, som består av sju farger hver. De tre trendretningene «To the limit – and beyond», «Be the change you want to see» og «Time for action» sies å fortelle historien om den nye virkeligheten og behovet for å bygge tilværelsen på noe holdbart og realistisk.

Derfor kalles denne nye fargeoffensiven for «Facing reality».

Langsomt og kontinuerlig har det oppstått et behov for å se virkeligheten i øynene og forholde oss konstruktivt til den.

– I tillegg har vi valgt ut tre hovedfarger for 2014: Kobber, Grafitti Grey og Relaxed Green, forteller PR-ansvarlig hos Flügger, Lone Kisbye, som sammen med arkitekt og fargekonsulent Anne Christensen og trendformidler og trendforsker Mads Arlien Søeborg står bak arbeidet med trendoversikten.

– Kobber, som både effekt og farve, er vi slett ikke ferdig med, og fargen vil utvikles gjennom året og få en dybere kulør og pen matthet, sier Lone Kisbye.

– Graffiti Grey er en «fargernes konge». Den er viktig, og skal tas seriøst i innredningen fordi den danner basis for mange forskellige fargesettinger.

Grå tar over den rollen som sort og hvitt har hatt de siste tiårene.

– Relaxed Green er vårt svar på den nye blå bølgen vi har sett de senere sesongene. Fargen er vakker og behagelig og gir en asketisk og beroligende stemning. Relaxed Green er avstemt etter de sterke grå tendensene, og passer godt sammen med kobber, sier hun.

«To the limit - and beyond»

Fargene i paletten har et etnisk preg, men som i møte med vår egen høyteknologiske kultur resulterer i en moderne sammenblanding av inntrykk, farger og mønstre.

Tendensen er maskulin og preget av lysten til å oppleve verden. Fargene spenner fra mørke og mettede til lysere nyanser, inspirert av naturen.

Det mer fremmedartede skal nå tas imot med åpne armer og ny undring. Ifølge trendteamet vil vi nå oppleve en gjenfunnet lyst til å utforske det fremmede og samtidig flytte egne grenser ved å orientere oss mot de mer mørke og mettede farger med etnisk inspirasjon.

I temaet «To the limit – and beyond» inngår kulørene «Spicy Yellow», «Copper», «Asian Violet», «Electric Purple», «Stratosphere Blue», «Global Grey» og «Desert Grey».

"Asian Violet" fra Flügger.

Foto: Martin Dyrløv Madsen

«Be the change you want to see»

Trendretningen handler om å sette seg høye ambisjoner, om å ønske å forandre oss mennesker til noe bedre – mentalt og fysisk. ”En sunn sjel i et sunt legeme” er et ledeord.

Fargene er elegante, nøytrale toner og nyanser av rosa, gult og grønt.

– Status handler ikke lenger om å eie materielle ting, nåtidens statussymboler er derimot immaterielle. Det handler om verdier, holdninger og atferd. Å oppføre seg mot andre slik du ønsker at de skal oppføre seg mot deg, forklarer Lone Kisbye.

I trendretningen inngår fargene «Refresh Yellow», «Soft Rose», «Stressless Grey», «Relaxed Green», «Spiritual Black», «Calm White» og «Pure Grey».

«Time for action»

Vår lojalitet overfor autoriteter, institusjoner og virksomheter er betydelig svekket. Dagens menneske er preget av rastløshet. Det ligger en opprørsk kreativitet og ulmer like under overflaten. Dette er et opprør som kommer til uttrykk gjennom en ny trang til aktivitet, både politisk og kunstnerisk.

Trendretningen «Time for action» har en tydelig urban opprinnelse og en definitiv, «ung energi». Fargene er vibrerende og fulle av energi. «Graffiti Grey» representerer fargenyanser egnet som grunnlag og ”lerret” for mer fargede statements i boligen.

I trendretningen inngår fargene «Rebel Red», «Vibrant Pink», «Creative Orange», «Courage Blue», «Action Green», «Graffiti Grey» og «Protest Blue».

"Grafitti Grey" sammen med "Courage Blue".

Foto: Martin Dyrløv Madsen

Relaterte emner

Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon. Finn de siste artiklene om dette emnet.

Vi anbefaler
Mer fra Fargesetting innvendig
Annonse
Siste artikler
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.