Kategorier

Meny

Konto

Annonse
Annonse

Slipp pastellene løs, det er vår!

Interiøret blir stadig mer motepreget og sesongvariasjonene tydelige. Nå går vi mot lysere tider, og med det følger lysere farger. Romantiske roser, lekne striper og prikker, og pepitaruter pryder gjerne hjemmene våre i vår. Men det sort/hvite er fortsatt interessant.

  • Produkter som gir god samvittighet er hett. Et eksempel på selskaper som tilbyr dette er Blindes produkter, som arbeider for å gi syns- og yrkeshemmede arbeid og som blant annet selger strikketøy. Foto: Kristian Owren/ifi.no

    Foto:

  • Naturlige materialer som lær går hånd i hånd med den sort/hvite trenden og ønsket om merverdier i produktene vi kjøper. Foto: Kristian Owren/ifi.no

    Foto:

  • Dome er et svensk design- og importfirma som kun bruker naturmaterialer. I tillegg til egne tekstiler og møbler har de agenturet i Skandinavia for britiske Angoworld som blant annet lager denne lampen av silkelarvens kokonger. Foto: Kristian Owren/ifi.no

    Foto:

  • Designtidskriftet Wallpaper har utnevnt kjøkkenserien til kjendiskokk Trond Moi og industridesigner Johan Verde til

    Foto:

  • Naturlige materialer fra Dome. Lampe av kokosnøtt, lysestaker i vekstfibre, tekstil i silke og bomull. Foto: Kristian Owren/ifi.no

    Foto:

  • Teppe i hamp er nok et eksempel på naturmaterialer brukt i interiørsammenheng. Blir produsert i India for Lama A/S. Foto: Chera Westman/ifi.no

    Foto:

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Annonse
Annonse

Den sort/hvite maksimalismen som var vinterens store trend innen interiør vil vi fortsatt se mye av utover våren. Men inntrykkene Gave & Interiør-messen ga siste helgen i januar, sier at de grafiske og ornamentale blomstermotivene i sort og hvitt, får sterk konkurranse av pasteller, striper og pepitaruter.

Ifølge treninformatør Lisbeth Larsen er også merverdier fortsatt en sterk trend.

- Merverdier kommer i form av en designer vi kjenner til, at tingene gir oss god samvittighet gjennom Fair Trade, eller at de er resirkulerte, forklarer hun.

Grønn design

Etikk er blitt mote, men nå gjelder det å følge opp ord med handling. Vi liker produkter som er blitt produsert under rettferdige forhold, av naturlige råvarer, eller av resirkulerte varer, og stadig flere vil velge å kjøpe ting gir god samvittighet med på kjøpet. Fair Trade er blitt en merverdi.

Andre typer merverdi som et produkt kan lades med er et kjent designernavn eller en god historie som vi kan fortelle, ifølge Lisbeth Larsen.

Økologi og naturmaterialer er stadig oftere et godt kjøpsargument, og mange av utstillerne på messen hadde en tydelig naturprofil med utstrakt bruk av naturmaterialer som tre, bomull, hamp og silke. Interiørtekstilene og teppene går gjerne i jordfarger som beige, oker og brunt.

Vårfarger og romantikk

Etter en høst og vinter med mye sort, hvitt og sølv, går pastellfargene en ny vår i møte. Ikke så rart egentlig: pastellfarger hører jo våren til.  De lyse limegrønne fargene, fersken, babyblått og rosa finner du i sengetøy, duker og bordbrikker, gardiner og puter med mer.

Blomstermotiver, småruter og striper i utvaskede dype fargetoner er også svært vanlige.  Romantikken hører jo også våren til, og duker og puter med stiliserte blomster eller romantiske roser og stilker, er nok en pryd for ethvert hageselskap eller pikniken i det grønne.

Matt og blankt

Men du skal ikke tro at det sort/hvite og metallic-trenden er blitt borte. I vår er overflater og strukturer viktige: blankt og matt sort blandes om hverandre og til det hører for eksempel kandelabrer i kråkesølv og store fat i tinn.

- Det er fortsatt veldig mye av det. Men det er mindre gull enn jeg hadde ventet meg, sier Lisbeth Larsen, som forteller at gulltrenden sikkert kommer sterkere til høsten.

På vårens selskapsbord hører blanke sølvkandelabrer, sorte lysestaker og telysholdere hjemme, sammen med sort damaskduk, glasstallerkener, sorte krystallglass og bordbrikker. Alt spritet opp med detaljer i en fravikende grønn eller turkis farge, eller kun med sort og hvitt i flere fasonger: striper, ruter og blomster, matt og blankt, i en herlig miks.

Estetikk og detaljer

- Interiøret blir mer motepreget og sesongbetonet, sier Marius Jensen, seniorkonsulent i markeds- og trendanalyseselskapet Opinion som har studert norske bolig- og interiørtrender.

En av konklusjonene er at hjemmet er blitt nok en arena hvor vi skal prestere, boligen blir en del av deg og definerer på en måte hvem du er.

- Takket være økt kjøpekraft vil stadig flere ha det pent i hjemmene sine og luksusmarkedet øker stadig, sier han, men forteller samtidig om det sjonglerende forbruket som kommer av ikke alle får det helt til å gå i hop økonomisk:

- Man velger noen ting å spandere mye på, og kjøper annet billig. I 2007 finnes det ikke lenger noen unnskyldning for å omgi seg med stygge ting. Det er bare å dra på IKEA - der er det billig, sier Marius Jensen.

Leverandører

Produktene føres i de fleste gave- og interiørforretningene i Norge.

Annonse
Annonse

Finn din nærmeste

Annonse
Annonse
Annonse
interiorkupp annons
Annonse
interiorkupp annons

Les mer

[Some text some message]