Den sort/hvite maksimalismen som var vinterens store trend innen interiør
vil vi fortsatt se mye av utover våren. Men inntrykkene Gave &
Interiør-messen ga siste helgen i januar, sier at de grafiske og ornamentale
blomstermotivene i sort og hvitt, får sterk konkurranse av pasteller, striper
og pepitaruter.
Ifølge treninformatør Lisbeth Larsen er også merverdier fortsatt en sterk
trend.
- Merverdier kommer i form av en designer vi kjenner til, at tingene gir oss
god samvittighet gjennom Fair Trade, eller at de er resirkulerte, forklarer
hun.
Grønn design
Etikk er blitt mote, men nå gjelder det å følge opp ord med handling. Vi
liker produkter som er blitt produsert under rettferdige forhold, av naturlige
råvarer, eller av resirkulerte varer, og stadig flere vil velge å kjøpe ting
gir god samvittighet med på kjøpet. Fair Trade er blitt en merverdi.
Andre typer merverdi som et produkt kan lades med er et kjent designernavn
eller en god historie som vi kan fortelle, ifølge Lisbeth Larsen.
Økologi og naturmaterialer er stadig oftere et godt kjøpsargument, og mange
av utstillerne på messen hadde en tydelig naturprofil med utstrakt bruk av
naturmaterialer som tre, bomull, hamp og silke. Interiørtekstilene og teppene
går gjerne i jordfarger som beige, oker og brunt.
Vårfarger og romantikk
Etter en høst og vinter med mye sort, hvitt og sølv, går pastellfargene en
ny vår i møte. Ikke så rart egentlig: pastellfarger hører jo våren til.
De lyse limegrønne fargene, fersken, babyblått og rosa finner du i
sengetøy, duker og bordbrikker, gardiner og puter med mer.
Blomstermotiver, småruter og striper i utvaskede dype fargetoner er også
svært vanlige. Romantikken hører jo også våren til, og duker og puter med
stiliserte blomster eller romantiske roser og stilker, er nok en pryd for
ethvert hageselskap eller pikniken i det grønne.
Matt og blankt
Men du skal ikke tro at det sort/hvite og metallic-trenden er blitt borte. I
vår er overflater og strukturer viktige: blankt og matt sort blandes om
hverandre og til det hører for eksempel kandelabrer i kråkesølv og store fat i
tinn.
- Det er fortsatt veldig mye av det. Men det er mindre gull enn jeg hadde
ventet meg, sier Lisbeth Larsen, som forteller at gulltrenden sikkert kommer
sterkere til høsten.
På vårens selskapsbord hører blanke sølvkandelabrer, sorte lysestaker og
telysholdere hjemme, sammen med sort damaskduk, glasstallerkener, sorte
krystallglass og bordbrikker. Alt spritet opp med detaljer i en fravikende
grønn eller turkis farge, eller kun med sort og hvitt i flere fasonger:
striper, ruter og blomster, matt og blankt, i en herlig miks.
Estetikk og detaljer
- Interiøret blir mer motepreget og sesongbetonet, sier Marius Jensen,
seniorkonsulent i markeds- og trendanalyseselskapet Opinion som har studert
norske bolig- og interiørtrender.
En av konklusjonene er at hjemmet er blitt nok en arena hvor vi skal
prestere, boligen blir en del av deg og definerer på en måte hvem du er.
- Takket være økt kjøpekraft vil stadig flere ha det pent i hjemmene sine og
luksusmarkedet øker stadig, sier han, men forteller samtidig om det
sjonglerende forbruket som kommer av ikke alle får det helt til å gå i hop
økonomisk:
- Man velger noen ting å spandere mye på, og kjøper annet billig. I 2007
finnes det ikke lenger noen unnskyldning for å omgi seg med stygge ting. Det er
bare å dra på IKEA - der er det billig, sier Marius Jensen.