Kategorier

Meny

Konto

menu
Annonse
Annonse

Kulørene kommer

Veien videre er ikke hvit, men fargerik! Det spår både trendeksperter og produsenter.

cloud_download
fullscreen
  • Kulørene kommer

    Foto: Kristian Owren/ifi.no

  • Denim er i skuddet igjen inspirert av The Working Class Hero

    Foto:

  • Denim er i skuddet igjen inspirert av The Working Class Hero

    Foto:

  • Denim er i skuddet igjen inspirert av The Working Class Hero

    Foto:

  • Borge følger trenden med dongeriblå puter, fargerike bomullsstoffer og myke ullstoffer i avdempede farger.

    Foto:

  • Borge følger trenden med dongeriblå puter, fargerike bomullsstoffer og myke ullstoffer i avdempede farger.

    Foto:

  • Borge følger trenden med dongeriblå puter, fargerike bomullsstoffer og myke ullstoffer i avdempede farger.

    Foto:

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Annonse
Annonse

Friske lanseringer, nye farger og produkter slåss om oppmerksomheten blant interiørinteresserte den siste uka i august.

Gave- og interiør -messen er et en årlig foretak på Norges Varemesse på Lillestrøm. Blant årets nesten 470 utstillere var det om lag 60 nykommere. Blant nykommerne er klær, smykker, leker og tilbehør. Årets slogan var "Gyllen mulighet" - som viser til at finanskrisen er avblåst og at nå må det satses!

­ Nordmennene tror på fremtiden! Nå er det en gyllen mulighet til å friste folk inn i butikken igjen, sa Jakob Søndergaard fra den danske pej gruppen, som åpnet årets messe.

Kvinner kan og vil

Folk er villig til å bruke mer penger igjen også på klær, gave og interiør, men pungen åpnes ikke på autopilot lenger.

- Det handler først og fremst om å friste de kvinnelige forbrukerne igjen, men på en ny måte, tror den danske trendeksperten. Gode og nyskapende utstillinger både i vinduene og inne i butikkene åpner er veien inn i damenes hjerter og lommebøker.  

- Det hjelper ikke om man er aldri så god på produkter om en ikke klarer å friste folk inn i butikken, og det gjelder å forstå at mannlige og kvinnelige adferd og beslutningsprosesser og adferd er forskjellige, poengterte Søndergaard. Mens mennene går direkte mot et mål - for eksempel til fargehandelen for å kjøpe en 3-liter med maling til soverommmet - går kvinnene innom fem andre butikker på veien og handler gaver og klær for kalde høstdager.  Og i fargehandelen finner hun ikke bare maling til soverommet, men hun begynner å lure på om hun skal kjøpe litt tapet til fondveggen i stua også på grunn av den fine tapetutstillingen.

- Kvinner har ofte med seg hele familien og vennekretsen i bevisstheten når hun er ute og handler. Mennene kjøper det de skal ha og drar. Beslutningsprosessene i butikkene er helt ulike, derfor må også kvinner jobbe med retail og friste kvinner inn i butikkene igjen, sa han.

En trend i følge gave- og interiørmessa er at det blir mer blandede konsepter med både klær, gaver og interiørprodukter i én og samme butikk. Det frister flere kundegrupper - noe som igjen gir mer penger i kassa.

Bort med bling

Høstens messe og visninger hos ulike interiørprodusenter viser at mange har landet både mentalt og i overført betydning - selvbeherskelse, dydighet, solidaritet og fellesskap er trendene som har påvirket oss til en mer jordnær stil. Naturinspirerte produkter, mange flere farger, gjerne litt sotede, men ikke glitter og glam, er det som gjelder.

- Fornuft, omtanke og respekten for et ærlig arbeid er følelser/verdier som preger oss nå. Working Class Hero har blitt et forbilde igjen, og det avspeiles i trendbildet, forklarte Søndergaard. Puter, tepper, klær, sengetøy og tapeter m.m. i denim blå på messen viste tydelig denne trenden. Mer- og mørkere farger inn i både interiør og klesskap blir det også fremover.          

Borte bra - hjemme best

Borges motto for høsten er "borte bra, hjemme best" - og med lune tekstiler, spreke dinosaurer og din eget sommerminne på veggen blir høsten kanskje litt hyggeligere.  

En rekke interiørtekstiler fra Clarke & Clarke er en nyhet hos Borge denne høsten. Man kan velge mellom stoffer med klassiske ruter eller striper i ull, bomullsstoffer med fargerike blomster eller morsomme hunder på barneværelset i form av for eksempel gardiner eller puter - eller aller helst begge deler. Leverandøren oppfordrer den kreative til å finne frem symaskinen og gjerne kombinere ulike mønstre sammen, så sant fargene harmonerer.

Naturen i stuen

Naturtrenden holder stand - også hos Borge, om enn i nye varianter. Litt natur i stuen eller et helt annet sted er fullt mulig med f.eks. den nye tapetkolleksjonen Eco Wood. Kolleksjonen har mønstre som leker med lyset skyggene og avtrykkene fra naturen. Trykk av trær, blader, grener og bark i litt skimrende farger, men ikke glorete. Kolleksjonen inneholder også andre effektfulle tapeter med digitale trykk som kan mønstertilpasses etter ønskelig størrelse.

Gøy på landet - eller gøy på by'n

Borge byr også på nye barnetapeter som ikke er rosa eller lyseblå - glade farger, kjente tegneseriefigurer, tøffe biler, romfart og litt glitter og glamour er noe av det barna kan velge mellom.

For kreative voksne, eller for ungdomsrommet, er det nye konseptet Mr Perswall digitaltapeter et spennende alternativ. Man kan designe sine egne tapeter utifra egne bilder eller bilder som ligger klar til bruk. Utsikten fra sommerhytta, turen til New York eller veslejenta i jordbæråkeren kan bli et sommerminne som varer året rundt - på veggen.   

Mange myyyke meter....

Green Apple frister ikke med røde epler - men med mørkere godbiter i form av vakre velurer, lin, paysley og myke ullstoffer når mørket senker seg og kulda setter inn. 

I deres nye showroom er høsten i ferd med å lande i form av mange meter myke stoffer. Mye stoff, lag på lag og solid kvalitet er stikkord som betegner leverandøren på Skøyen egentlig uansett årstid.  Overflater med ulike strukturer og pudderfarger - det vil si pastellfarger med litt sotaktige og gråaktige toner preger også det brede utvalget av stoffer for tiden. Naturelementer i form av skinn og pels er med i samspill med både lin, ull og bomull. Green Apple lanserer også sin egen kolleksjon av basisstoffer denne høsten i form av 15 heng med stoffer i ulike kvaliteter med mange av dagens pudderfarger og noen innslag av sterkere farger i tråd med trendene.

         

Leverandøren byr også på nye tapetkolleksjoner. Kolleksjonen Cape Cod er en nyhet - også den i mange farger og mønstre som skiller seg ut i mengden - seilbåter for den maritime og vakre ornamenter i dagens moderne blåfarger er et par av mønstrene.

Oppdatert: 23.01.2013  
Annonse
Annonse

Finn din nærmeste

Annonse
Annonse
Annonse
interiorkupp annons
Annonse
interiorkupp annons
[Some text some message]