Fargen er en rødmende, livlig, pikant og forførerisk rød. - Slik beskriver Akzo Nobel og Nordsjö årets trendfarge. Den litt ubestemmelige rødfargen er den produsenten har aller mest tro på.
Rødt med mange betydninger
Rød er en spennende farge. Barn foretrekker den, og vi voksne beundrer dem som tør å kle seg i knall rødt. Fargen rød har høy status verden rundt for sine mange symbolske betydninger.
- I Kina assosieres rødt med en lykkelig skjebne, mens den i India symboliserer ekteskapelig lykke og kunnskap. I mange vestlige kulturer symboliserer rødt kjærlighet, makt og festivitas, sier Tale Henningsen, fargedesigner hos Nordsjö.
Fordi vi ikke kan overse den, er rødt også fargen som oftest blir brukt for å signalisere fare.
Rødt i interiøret
Men selv om rødt er årets farge, er det ikke slik at vi nødvendigvis kommer til å male rødt rund baut i boligen. Ifølge Bjørg Owren, adm. direktør hos ifi.no er dette heller et symbol på et mer langvarig fargeskifte.
- Vi vil nok ikke se disse sterke fargene på de store flatene. I første omgang vil vi gradvis velge mer og mer sterke farger på tilbehør og detaljer, og kombinere dem med naturfargene som det er så mye av nå, sier hun.
Internasjonale spådommer
ColourFutures er Akzo Nobel-konsernet, og herunder Nordsjös, store trendsatsning. Den store malingprodusenten samler eksperter innen design, arkitektur og mote fra hele verden for å identifisere neste års hovedfarger. Gruppens konklusjon presenteres årlig i trendprognosen Colour Futures, som består av én dominant hovedtrend som et felles utgangspunkt for fem spesifikke trendretninger.