Norsk Medieindeks er bare en av mange undersøkelser som viser at vi nordmenn omfatter boligene våre med større interesse. Vi bruker stadig mer penger til oppussing og ombygging og vi blir stadig mer interessert i magasiner, aviser og TV-program som omhandler slike temaer. Dette må nødvendigvis gi økt aktivitet for malere og tapetserere.
- Hva betyr den økte interessen for håndverkeren?
- Mange fagfolk har hatt mest fokus på prosjektmarkedet, hvor det har vært mulig å oppnå omfattende, langvarige kontrakter som gir trygghet for driften. Men, dette er også et marked med svært profesjonelle kjøpere som er prisbevisste, tøffe forhandlere og som stiller strenge krav både til både gjennomføring og framdrift.
Dette markedet har i de senere årene variert en del i takt med den generelle finanssituasjonen. Vi hadde en periode da det offentlige økte investeringene innen bygg, for å stabilisere virkningene av finanskrisen. Denne tiden er over og prosjektmarkedet holder seg oppe av egen kraft, dog uten å vokse inn i himmelen.