IFI Logo

Fargemagasinets kjedestatistikk 2012

Finansiering og økonomi
Fargemagasinets kjedestatistikk 2012
Kristian Owren / Chera Westman

Kristian Owren / Chera Westman
Publisert

Fargemagasinet har i en årrekke utarbeidet en kjedestatistikk med tilhørende omsetning av bransjens produkter. Statistikken er bygget på innhentede tall fra kjedene.

Følj

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Dele

Annonse
IFI annons

Det er endringer i kjedene som påvirker tallene vi bruker som nøkkeltall hvert år – enkelte ønsker ikke opplyse omsetningstall og noen endrer produktsortiment. Noen glidninger innen ulike bransjer og hva som ligger under kategorien farge og interiør, medfører at Fargemagasinet ikke kan garantere at statistikkene er helt nøyaktige.

Flismarkedet

Statistikken for fliser måles ved import, og tallene er hentet fra Byggkeramikkforeningens årlige importstatistikk.

Tallene viser en total økning på 8,4 prosent for kroner, og en økning på 10,2 prosent for kvadratmeter. Det første halvåret viste en økning på 10,4 prosent mens siste halvår hadde en økning på 10 prosent grunnet litt svake måneder i november og desember.

– Markedet for keramiske fliser følger stort sett byggekonjunkturen. I Norge går byggebransjen fortsatt forholdsvis bra, kommenterer Arne Nesje, sekretariatsleder i Byggkeramikkforeningen.

– Generelt sett har Norge det siste året greid seg forbausende godt sammenlignet med resten av Europa. Så langt har vi vært forskånet for nedgangen, sier han.   

I 2008 gikk hele byggebransjen på en smell, og alle tall falt veldig. Etter det har importtallene igjen gått opp for hvert år.

Keramiske fliser importeres hovedsakelig fra Europa og Asia. Tallene gjør ikke forskjell på gulv- og veggfliser, og heller ikke på ulike flistyper.

Gulvmarkedet

2012 var et stabilt år totalt sett for de fleste gulvtypene. Vi ser at vinyl og linoleum har en tilbakegang, samtidig som det er vekst i salg av parkett, laminat og tepper.

– Totalt sett er det små variasjoner innen omsetning av ulike gulvtyper, forteller daglig leder i Gerflor, Tore Pedersen.

– Både innen boligmarkedet og når det gjelder prosjekt, er kundene blitt stadig mer bevisste de ulike produktenes fordeler og ulemper. Når vi ser at kategorien vinyl og linoleum har hatt en nedgang, så skyldes dette i første rekke at linoleumssalget hadde en liten stagnasjon i fjor. Vi tror at dette er tilfeldige fluktuasjoner og derfor ikke viser noen trend i markedet. Men, det er klart at vinylen nok tilbyr langt flere spennende muligheter enn linoleum når det gjelder farger og design, sier han.

Malingmarkedet

Maling & Lakkindustriens Forbund kan etter noen relativt stabile år rapportere om en økning i malingsmarkedet fra foregående år. I 2011 ble det solgt 46.700.000 liter, mens det i 2012 ble solgt 51.070.200 liter – noe som tilsvarer en økning på 9,3 prosent. Vi ser av tallene at både utendørs og innendørsprodukter har hatt en solid økning på henholdsvis 6,7 og 10,8 prosent.

Forbundet representerer cirka 90 prosent av det norske markedet. Disse tallene er basert kun på deres statistikk. Dette betyr at tallene vi viser til er noe lavere enn det totale resultatet.

Frode Andersen, styreleder i Maling & Lakkindustriens Forbund, mener at situasjonen for bransjen er i god utvikling:

– Både utendørs- og innendørsmaling viser en brukbar utvikling. Fjoråret var ganske fuktig mange steder i landet, og vi kan registrere at innendørsproduktene har en litt større økning enn utendørs. Generelt er nordmenn flinke til å male og vedlikeholde hytter og hus, men vi kan stadig bli bedre. Omsetning i volum, altså antall liter maling, har nok et klart økningspotensial, men omsetningsøkning i kroner og øre er tilfredsstillende. Det betyr at vi stadig blir mer kvalitetsbevisste når vi handler malingsprodukter.

Stor interesse for tapet

Interessen for å bruke tapet ved oppussing er stor, og voksende. Det kommer frem av tallene tapetleverandørene på det norske markedet har rapportert inn for 2012. Samlet viser det en vekst på cirka 10 prosent fra 2011.

– Kundene velger nå å bruke mer tapet, og setter gjerne tapet på flere vegger. At en enkelt fondvegg med tapet blir erstattet av flere tapetserte vegger merkes i salgstallene, sier Kristian Owren i IFI.

– Interessen for tapet er stor, og kundene er i større grad enn før opptatt av å benytte tapet som gjenspeiler deres egen personlige stil, sier han.

IFI gjennomfører tertialvis rapportering fra de fleste tapetleverandørene i bransjen. Tallene er basert på leverandørenes samlede omsetning. Ikke alle tapetleverandørene har oppgitt tall, så den totale omsetningen er derfor noe høyere enn vist ovenfor.

– Tall som er presentert i år er høyere enn sammenlignbare tall fra forrige års kjedestatistikk. Dette er fordi årets tall er oppdatert med nye leverandører, sier Kristian Owren.

Tall for gulv

Gulv m²

2012                         

Laminat         3 916 283                    

Parkett          4 277 311                   

Andre tregulv   702 659                      

Vinyl & Linoleum 4 142 057                

Tepper             1 265 460                 

Annet gulvbelegg   164 850                   

Antall kvm gulv totalt  

14 468 620     

 

2011   

Laminat            3 723 654   

Parkett             4 007 602   

Andre tregulv      699 742    

Vinyl & Linoleum  4 296 124   

Tepper                1 223 512   

Annet gulvbelegg    229 073    

Antall kvm gulv totalt   14 179 707    

 

% endring

Laminat 5

Parkett 5

Andre tregulv      0

Vinyl & Linoleum  -4

Tepper   3

Annet gulvbelegg 0

Antall kvm gulv totalt 2

 

Tallene er hentet fra prognosesenteret.

 

Flismarkedet i tall

2009:    

Kr. 457.800.000         

m² 4.295.700

 

2010:    

Kr. 449.972.000         

m² 4.458.940

 

2011:    

Kr. 444.120.000         

m² 4.420.000

 

2012:   

Kr. 481.604.000         

m² 4.869.514

 

Mer maling:

2009:

Utendørsprodukter (liter): 17.650.000

Innendørsprodukter (liter): 30.660.000

 

2010:

Utendørsprodukter (liter): 17.500.000

Innendørsprodukter (liter): 29.700.000

 

2011:

Utendørsprodukter (liter): 16.100.000

Innendørsprodukter (liter): 30.600.000

 

2012:

Utendørsprodukter (liter): 17.180.000

Innendørsprodukter (liter): 33.890.000

 

 

 

Stor interesse for tapet:

Omsetning i kr.

2009:

118.460.459

2010:

132.167.879

2011:

129.980.527

2012:

143.128.415

For mer informasjon:

www.malingoglakk.no

Annonse
Vi anbefaler
Mer fra Finansiering og økonomi
Annonse
IFI annons
Siste artikler
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.