Kategorier

Meny

Konto

menu
Annonse
Annonse

Norgesvenner med aner

Med over hundre års erfaring i ryggen satser handelshuset Alfort & Cronholm sterkt på Norge. Her til lands har selskapet distribuert malerverktøy, gulv, kjemikalier og vaskeutstyr siden 1998, og sterke egne varemerker er et viktig komplement til den store agenturvirksomheten.

cloud_download
fullscreen
  • Trucken sorterer plukkordren etter den beste rekkefølgen å hente produktene. Når operatøren har hentet en vare, skannes den, og raderes fra skjermen.

    Foto:

  • Gunnar Öhrn, markeds- og innkjøpsjef, Mats Matsson, lagersjef og Mattias Wijk, salgsdirektør forteller at selskapets hjerte er det moderne logistikksenteret som forsyner kundene med varer raskt og tilnærmet feilfritt.

    Foto:

  • Handelshuset Alfort & Cronholm ble etablert med en maling- og apotekbutikk på Norrlandsgatan i Stockholm i 1906.

    Foto:

  • Den topp moderne logistikksentralen i Nykvarn sør for Stockholm sikrer kjappe leveranser til hele Norge.

    Foto:

  • Fra anlegget skipes hver dag ordre inneholdende 4.000-5.000 ordrelinjer, til nærmere 300 kunder.

    Foto:

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Annonse
Annonse

Produktkatalogen inneholder over 7.200 unike produkter, og det er ingen liten jobb å oversette den til norsk. Allikevel er det bryet verdt, fordi handelshuset Alfort & Cronholm, rikt på aner fra tidlig 1900-tall, satser hardt på det norske markedet. Katalogen kommer to ganger i året, og i oktober ble den første norske katalogen lansert. Riktig nok finnes fortsatt en del sider på svensk, men det skal være fikset på til neste gang.

Startet med butikk

– Vi etterstreber å gjøre oppussingen enklere for sluttkunden ved å tilby prisgunstige produkter som det er lett for kjøpmannen å kommunisere, sier salgsdirektør Mattias Wijk.

Handelshuset Alfort & Cronholm ble etablert med en maling- og apotekbutikk på Norrlandsgatan i Stockholm i 1906, og et par tiår senere så den egne malingmerkevaren Alcro dagens lys. Selskapet ble raskt en markedsleder innen dekorative malinger og som leverandør av tilhørende produkter for både detaljhandel og engroshandel.

Egne varemerker

Nå er malingfabrikken for lengst solgt videre, og da Alfort & Cronholm feiret 100-årsjubileum i 2006, gjorde de det med å lansere tre helt nye egne merkevarer.

– I dag har vi fem egne varemerker: Arena, Mäster, Nitor og Konkret som vi satser på i Norge, samt Scandborst. Dessuten har vi en omfattende engrosvirksomhet og samarbeider med mange gode produsenter.

To nyansatte selgere bidrar til satsingen på Norge, og de egne varemerkene står i fokus.

Bare to feil

Den topp moderne logistikksentralen i Nykvarn sør for Stockholm sikrer kjappe leveranser til hele Norge. Fra anlegget skipes hver dag ordre inneholdende 4.000-5.000 ordrelinjer, til nærmere 300 kunder. I snitt omsettes hele lageret fem ganger per år, og de flinke logistikkmedarbeiderne kjører sine raske trucker opp og ned langs 95 meter lange ganger, plukker og skanner varer, og sender dem av gårde med en imponerende presisjon.

– Vi har et kvalitetssystem som premierer feilfri plukking av varer. I snitt plukker vi feil vare to ganger per dag, en feilmargin på 0,05 prosent. Og jeg har lovet å bade i bekken her utenfor når vi når null, forteller lagersjef Mats Matsson.

Varene flyttes

Truckene styres av avanserte lagersystemer som holder orden på hvor alle varer til enhver tid er plassert. Det varierer nemlig – hver dag bytter noen produkter plass i takt med at lagerpersonalet flytter sesongartikler og andre frem og tilbake etter hvor raskt de omsettes.

Når varer ankommer lageret, skal de raskest mulig gjøres tilgjengelig for salg. Varemottakerne, det interne ”politiet”, kontrollerer produktene og leverer dem inn til lageret.

– Fordi varer ikke skal kunne bli stående på mottaket, er det bare 700 kvadratmeter stort, mens utlastingsområdet er 900 kvadrat og selve lageret over 8.000 kvadratmeter, sier Mats Matsson.

Oppdatert: 22.03.2013  

Mer informasjon

Alfort & Cronholm har fem egne merkevarer, i tillegg til et stort antall agenturer innen malerutstyr, verneutstyr, kjemikalier, vaskeredskaper, tre- og laminatgulv samt gulv- og trepleie.

Alfort & Cronholm

Arena

Arena er en serie parkett- og laminatgulv med avansert klikk-fug-løsning, og et meget raskt voksende varemerke. Serien er gjennomtenkt, og det finnes et valg for alle ønsker og lommebøker. Tregulvene finnes i to kvaliteter: Trend og Standard, begge med høy kvalitet og flott finish med nordisk design både som stavparkett og plankegulv. En rekke forskjellig design, farger, utførelser gir store valgmuligheter.

Arena

Mäster

Alfort & Cronholm har laget pensler i 90 år. I dag heter maleverktøyet Mäster og er tatt frem i samarbeid med profesjonelle malere og inneholder egne, spesialtilpasssede bustblandinger. Ergonomi, holdbarhet, malingopptak, å holde på busten samt påføringsegenskaper er viktige kriterier ved produktutviklingen av pensler og ruller. Den blå proffserien er oppskattet og i utstrakt bruk hos malere i både Sverige og Norge. Kvalité-verktøyet er markert med rødt og gir god kvalitet til en fornuftig pris. I tillegg finnes Økonomi, som er rimeligere produkter for enkel bruk.

Mäster

Konkret

Varemerket Konkret rommer bygg- og malingtilbehør som gjør jobben lett og smidig. Her finnes alt fra dekkpapp til fuktmålere og utstyr for forvask og vedlikeholdsvask, samt hansker av mange slag.

Konkret

Nitor

Deler av Nitor-sortimentet er aktuelt for satsingen på det norske markedet. Nitorvaremerket ble kjøpt opp av Alfort & Cronholm i 2005 og inngår nå som et av de fem egne. Her finner vi pool- og spakjemikalier og kjemikalier for rengjøring og vedlikehold av hus og detaljer, produkter for trepleie, tekstilfarging og for kompostering. Med mer.

Nitor

Scandborst

Scandborst inneholder produkter for vask og søppelhåndtering, slik som moppesett, oppvaskbørster, vaskekluter og koster.

Scandborst

Annonse
Annonse

Finn din nærmeste

Annonse
Annonse
Annonse
interiorkupp annons
Annonse
interiorkupp annons
[Some text some message]