Nettstedet benytter cookies (også betegnet som informasjonskapsler) som kan brukes av oss og våre partnere til å huske innstillingene dine, til statistikk og til å vise målrettede annonser til deg.   Les Mer Jeg aksepterer!

Rørkjøp annons
Bli inspirert - Se galleri her
I DAG
  °
I MORGEN
  °
Innendørs

Colour of the year 2016 er Ochre Gold

  Nordsjö
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nordsjö har lansert den fargen de tror mest på for kommende år, og valget falt på den gullinspirerte okerfargen Ochre Gold.

Hvert år lanserer malingprodusenten en Årets farge internasjonalt, som står frem som et symbol og visualisering av den trendretningen vi beveger oss inn i. I 2015 var det Copper Orange som fikk det ærefulle oppdraget som Colour of the year, mens vi til neste år altså vil holde oss i den varme fargeskalaen, men går i en gulere retning. 

Ochre Gold kombineres gjerne med naturnære farger.
Ochre Gold kombineres gjerne med naturnære farger.

Ochre Gold er en gullinspirert farge, nøye utvalgt fra en rik palett av gule nyanser, som akkurat nå brukes overalt i designverdenen. Fargen synes på alt fra designmesser i arkitektur, innredning, mote og innen grafisk design. Den matches fint med en kompletterende fargepalett som er dempet med et slør av grått eller gjerne naturnære farger.

- Colour of the year 2016 er en gyllen tone som klarer seg utmerket alene, men som også er et perfekt komplement i mange fargesettinger, sier Per Nimér, designsjef i Nordsjö. 

Colour Futures

Colour of the year er en del av Nordsjös årlige, globale produksjon Colour Futures – en bok der fremstående eksperter innen farge og design samler sin kunnskap og erfaring, for deretter å sannsynlighetsberegne kommende års trender og farger.

Colour Futures 2016 bygger på den overgripende trenden «Looking both ways», altså å se i motsatte retninger. Under det overordnede temaet har Nordsjö lansert fire nøkkeltrender:

Heritage & Future
Heritage & Future

Heritage & Future
Tanken er at man må kunne forstå vår historikk for å kunne designe for fremiden. Vi henter inspirasjon fra fortiden, og kobler det sammen med det vi tror på for fremtiden. Fargepaletten består av en kombinasjon av røde farge fra historikken i kombinasjon med lyse, moderne farger.

Words & Pictures
Words & Pictures

Words & Pictures
Vi lever i en tid der bilder i stor grad benyttes fremfor ord I kommunikasjonen. Som er resultat ser vi at kvalitet foretrekkes fremfor kvanitet, og at god tekst får større kraft og betydning. Fargepaletten inneholder blått fra blekk og og grått fra grafitti, i kontrast med duse nyanser vi assosierer med filter benyttet i sosiale medier. 

Dark & Light
Dark & Light

Dark & Light
– Mørket er undervurdert. Vi behøver det for å sove godt, hente oss inn og for å hvile.Vi benytter oss av ”Earth Hour” for å spare energi, men dette har også vist oss hvor «forent» vårt miljø er av lys.Mørke farger er benyttet av kjente kunstmalere siden 1700-tallet nettopp for å fange lyset og gi de lyse fargene spillerom. Fargepaletten består av mange mørke farger, ikke helt svarte, men med de mørke fargene som finnes i morgengryet og skumringen, sier Per Nimér.

The Grid & Letting Go
The Grid & Letting Go

The Grid & Letting Go
I streben etter å finne seg selv i den moderne verden vi lever I, lokkes flere av det uregulerte og udefinerte. Men vi behøver grenser selv om vi gjør opprør mot dem, for frihet oppleves best i samspill med rammer. Bruk av organiske former i produktdesign er et godt eksempel. Fargepaletten inneholder glade og levende former, som holder litt i sjakk av svarte og hvite rammer.

Mer informasjon

Nordsjö

Les også Er du klar for gylne tider?

Hold deg oppdatert   

Få siste nytt om interiør og oppussing fra ifi.no. Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Mer Innendørs

Nyeste artikler

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert. Motta nye artikler om nyheter, trender og tips fra ifi.no.
Registrer din e-postadresse her: