Rosa sløyfe-aksjonens formål er å bidra til å bekjempe brystkreft gjennom å spre informasjon og øke kunnskapen om sykdommen, samt å samle inn penger til brystkreftforskning. Det er i år 14. gang den rosa måneden markeres i Norge.
Tapet for en god sak
Det finnes mange måter å støtte saken på. Maling- og tapetprodusenten Flügger har i år, som i fjor, valgt å lansere et spesielt tapet som sikrer Rosa sløyfe-aksjonen 50 kroner for hver solgte rull.
- Vi vet selvfølgelig at et nytt tapet på veggen ikke endrer situasjonen for den enkelte brystkreftpasienten, men det gjør de kontante bidragene – hvis det er nok av dem. Siden det er farger og tapet vi har greie på, er det naturlig for oss å støtte saken på denne måten, sier Lone Kisbye hos Flügger.
Skjønnhet og farger skaper glede
Årets Rosa sløyfe-tapet heter «Florence», og er designet av Elsa Krogh. Motivet er store og stilige roser som kan folde seg ut på en eller flere vegger. Tanken bak designet er at selv om brystkreft er et alvorlig emne, trenger ikke tapetet være grått og trist. Tvert imot; flotte farger og harmoniske nyanser virker som regel oppmuntrende og stimulerende, uansett hvilken sinnstilstand man er i.
- Navnet har tapetet fått etter inspirasjon av Florence Nightingale, som jo tilegnet sitt liv for å kunne yte omsorg. I tillegg ble vi ble inspirert av navnet til Firenze, som opprinnelig ble kalt Fiorentina - som betyr den blomstrende, forteller Kisbye.