De åpnet dørene 12. november i fjor. Røde Kors-butikken i Oslo er den første i sitt slag i Norge. Primus motor, og daglig leder, Anna Almqvist har skrevet historie.
– Jeg håper vårt arbeid i Oslo vil inspirere andre til å etablere flere slike Røde Kors-butikker i Norge, sier hun.
Små historier
Butikken i Osterhaus' gate 12 i Oslo er en vintagebutikk med brukte
klær og tilbehør. Her får du second hand-klær med en historie på kjøpet.
– Vi oppfordrer givere til å skrive noen ord på lappen som festes på plagget. Her har en giver skrevet at jakken er fra Oslo OL i 1952. Det blir personlig og gøy med slike lapper, sier Almqvist.
Dele på Pinterest
Retro disk: Kjøpmannsdisken fant Anna Almqvist på Finn.no. Den har tidligere stått i et utstillingsrom for Nudie Jeans. – Det meste av interiøret i butikken er gjenbruk, sier hun.
Dele på Pinterest
Gode stoler: Røde Kors-butikken virker innbydende, varm og ryddig, samtidig som den er uforutsigbar. De røde stolene setter sitt lune preg. Det er Annas egne stoler. – Vi vil skape god stemning her. Derfor har vi også alltid friske blomster i butikken.
Fra Oslo, til Oslo
Overskuddet fra butikken går til Røde Kors' humanitære arbeid i Oslo, hvor organisasjonen har over 50 ulike aktiviteter. Det er rundt 5000 mennesker som jobber frivillig i Røde Kors Oslo med å bedre oppvekstsvilkår og fremme integrering av sårbare grupper i hovedstaden. Over 50 frivillige skal bidra i den 102 kvadratmeter store butikken.
Dele på Pinterest
Livlig skyvedør: Skyvedøren inn til bakrommet ble laget av Filmparken på Jar i Bærum. Den fungerer som en levende og effektiv informasjonstavle. Bolt AS har laget opphenget til skyvedøren.
Dele på Pinterest
Lyse gulv: På gulvet ligger et elleve millimeter tykt høytrykkslaminat fra Berry Alloc. Det lyse gulvet gir rommet et robust preg og står godt mot butikkens øvrige stil.
Fargen er alt
Interiørarkitekt Hilde Aaseth fra Hallo Oslo AS har bistått med interiørtips. Hennes råd var å velge en farge som gir balanse i rommet. En farge som gir plaggene et tiltalende miljø, og som gjør at folk får lyst til å kjøpe.
– Vi får inn tilfeldige klær, så veggene må fungere med alle farger. Vi er svært fornøyd med valget av Fresco kalkmaling. Den mineralske malingen gir en illusjon av pusset betong. Pure & Original Classic gir også en spesiell dybde i fargene, sier Almqvist.
Dele på Pinterest
KVALITET: Det er ikke et mål å ha flest mulig plagg i butikken. Her satses det på kvalitet. Det er også flere kjendiser som donerer klær. Her er ingen plagg like. Mellom 900 og 1300 ulike plagg henger på spesiallagde stativer fra Bolt AS i Oslo.
Eksklusiv stil
Butikklederen mener de har funnet en butikkstil som fungerer.
– Vår butikk er blitt en mellomting mellom en stilren Acne-butikk og et fint loppemarked. Det er et poeng å se litt eksklusiv ut. Vi får inn mye dyrt og pent tøy som må plasseres i et ordentlig miljø. Det synes jeg vi har fått til her, sier hun.
Dele på Pinterest
Medisin på hjul: Dette medisinskapet sto på Røde Kors-huset i Oslo. Nå står det i butikken og fungerer som skap Og hylle. Alle løse elementer i butikken står på hjul slik at de lett kan flyttes. Planen er å bruke butikken til kulturinnslag og konserter.
Dele på Pinterest
Detaljer: Butikken er full av lekre detaljer. Alt er håndplukket og plassert slik at elementene spiller sammen.
Røde Kors Second hand:
Sted: Osterhaus' gate 12, Oslo
Byggherre: Røde Kors v/Anna Almqvist
Ferdigstilt: November 2015
Areal: 102 kvadratmeter
Antall arbeidsplasser: 50 frivillige
Interiorarkitekt: Hello Oslo v/Hilde Aaseth
Totalentreprenor: Røde Kors
Leverandor maling: Pure & Original