Grønt - mer enn farge
Det grønne relateres både til fargen grønn og miljøvennlige produkter, som var rikelig tilstede hos de fleste utstillerne. Så og si alle leverandørene hadde sin miljøhistorie å fortelle, om gjenvinning, resirkulering, kortreist, håndlaget, ergonomisk mm. Lite av dette var nytt, men det får mer plass. Hos Interface fungerte utstillingen som forteller historien om fiskegarn som resirkuleres og blir til miljøvennlige tepper, en skikkelig «ice-breaker».
– Her blir folk nysgjerrige og praten kommer i gang, så fortsetter vi med å vise tepper, forklarte Svendsen.
Det nye grønne var innslaget av potteplanter. En liten kuriositet kanskje, men det kan også leses som et symptom på tidsånden. Fenomenet ble mer og mer påfallende etter hvert som vi tok oss gjennom løypa, hos så å si alle leverandører av kontormøbler var det «pyntet» med en liten plante. Vi a først merke til det hos Vitra, kjent leverandør av blant annet originale designklassikere av designerne som Charles og Ray Eames, og Verner Panton, der ble vi nappet i erme av en hyggelig selger.