Kategorier

Meny

Konto

Annonse
Annonse

Fargen fra maleri til rom

Har farger overføringsverdi fra kunst til arkitektur? Eller for å sette det mer på spissen- kan et koloristisk, malerisk uttrykk overføres som komposisjon direkte fra lerretet til romlige situasjoner, eller må det en transformasjonsprosess til? For menneskelige omgivelser er jo noe annet enn de man eksperimenterer med innenfor en ramme på noen kvadratmeter?

  • Virtuost vegg- og takmaleri i Geologisk Museum, København, av kunstneren Per Kirkeby.

    Foto:

  • Virtuost vegg- og takmaleri i Geologisk Museum, København, av kunstneren Per Kirkeby.

    Foto:

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Annonse
Annonse

I maleriet kan de særeste fargeuttrykk settes mot hverandre. Vi kan la oss provosere og samtidig betrakte det hele noe minutter på distanse før vi vandrer videre. Men de samme fargekombinasjoner i et rom gjør oss mer vergeløse, vi er prisgitt uttrykket over tid, og i en langt større målestokk.

Virkningen kommer selvsagt helt an på både rommet, funksjonen og kunsten, og så absolutt på fargene.

Som utøver av både kunst og arkitektur blir jeg ofte konfrontert med slike eksempler, og i en del tilfelle kjenner jeg en veldig ambivalens. Denne ambivalensen kjente jeg da jeg for en stund siden besøkte geologisk museum i København.

Her har nemlig den internajonalt anerkjente, danske kunstneren Per Kirkeby overført sin ekspressive malerkunst nettopp fra maleriets intime format til veggene i vestibylen og trapperommet.

Kirkeby er selv geologiutdannet, og motivene i mange av hans malerier er hentet fra dette fagområdet. At han ble hentet til denne oppgaven er forståelig.

Arkitekturen er klassisk, og dynamikken i Kirkebys bearbeiding av rommet er enorm. Ved første øyekast virker det hele svært kaotisk, som en slags kamuflasje av arkitekturen. Det fremhever hverken dens geometriske og logiske oppbygging, det vertikale kontra det horisontale, eller det bærende og det bårne. Tvert i mot lever arbeidet sitt eget maleriske liv som et stemningsladet univers. Arkitekten i meg stritter i mot, mens kunstnerens nysgjerrighet vekkes. dette er tross alt et rom for passasje, ikke for opphold over tid.  Kanskje er vi alt for konservative med våre duse, forsiktige fargetrender, eller er vår hverdag så visuelt forurensende at vi ikke orker for mye påvirkning fra rommet? Hva vil Kirkeby formidle? Det skulle jeg gjerne hatt svar på.

Oppdatert: 20.11.2013  

Visste du...

at danske Per Kirkeby (1938) både er maler, dikter, forfatter, grafiker og billedhugger? Han studerte til å bli geolog ved universitetet i København i 1957 - 1964 og var på ekspedisjon ved Grønland i 1958. Han har også utsmykket taket i "den sorte diamant", det nye biblioteket i København.

Annonse
Annonse

Finn din nærmeste

Annonse
Annonse
Annonse
Tarkett annons
Annonse
Tarkett annons
[Some text some message]