Nettstedet benytter cookies (også betegnet som informasjonskapsler) som kan brukes av oss og våre partnere til å huske innstillingene dine, til statistikk og til å vise målrettede annonser til deg.   Les Mer Jeg aksepterer!

Tarkett annons
Rørkjøp annons
Bli inspirert - Se galleri her
I DAG
  °
I MORGEN
  °
Offentlig miljø

− Vi frykter ikke fremtiden

  •  
  •   Publisert:
                                 Robert Walmann/ifi.no
Wifa er kjeden som lar butikkene bestemme selv. I kulissene styrer brødreparet Stian og Lars Alexander Wiulsrud.
Wifa
PÅ FARTEN: Stian Wiulsrud og broren Lars Alexander farter landet rundt for å ta vare på medlemsbutikkene i sin kjede «Wifa» – Vi følger i vår fars fotspor, sier de. Robert Walmann/ifi.no

Nederst på bildøren skimtes et klistremerke. Logoen er en fargerik stjerne og det står «wifa». Det er forkortelsen for «Wiulsrud Farge». En kjede som i dag teller 44 fargehandlere spredt rundt i landet. Kjeden ble etablert av Lars Wiulsrud for 20 år siden. I dag er det hans to sønner som driver selskapet videre. Stian gjør avtaler med leverandører og følger opp butikkene. Lars Alexander har kontroll på alt det økonomiske. De mener selv at de er summen av sin far.

Ser lyst på fremtiden

− Vi hører eksperter si at det er kun de største i bransjen som vil overleve. Det tror ikke vi. Vi mener det handler om å la butikkeiere drive butikk på egne premisser. Ingen kjenner kundene bedre enn dem. Vår jobb er å sørge for at de får gode priser og passe på at de har det de trenger, men når det er sagt, ser vi at de store blir større. De kjedene i midten kan få problemer. Vi går heller motsatt vei. Vi skal være en liten, gammeldags kjede der alt handler om å drive faghandel mot lokalmiljøet, forteller Stian.

Proff Oppussing i Oslo
FULLE HUS: Hos Proff Oppussing i Oslo strømmer kundene til. De kjenner mannen bak kassen. – Vi tror de butikkene som skaper et personlig forhold til kundene sine vil overleve, sier brødreparet. Robert Walmann/ifi.no

Vil ha det enkelt

Lars Alexander Wiulsrud
SISTE DANS: Før var Lars Alexander en av landets beste dansere. Han var blant annet proffdanser i «Skal Vi Danse» på TV2. Nå er han mest opptatt av at medlemsbutikkene skal selge maling og parkett. Robert Walmann/ifi.no

Brødrene tror på ukompliserte løsninger og de satser ikke på digitalisering eller automatisering.

− Vi vil ha det enkelt. Det finnes faktisk en kjøpmann på Vestlandet som ikke en gang har datamaskin eller mobiltelefon, sier Stian.

Han smiler også når han tenker på sin egen far.

− Pappa Lars brukte penn og papir. Han hadde alle tall, kontakter og systemer i hodet. Han startet i bransjen som 19-åring og kjenner alt og alle. Vi lever godt på hans innsats, men jeg innrømmer at vi må bruke datamaskiner for å holde orden i sysakene, sier Lars Alexander.

Tror på lokale kremmere

De to brødrene har ingen planer om å skifte beite. Det er Wifa de brenner for.

− Vi skal drive kjeden de neste 20 årene slik faren vår har gjort det til nå. Når butikkene etterspør nye løsninger eller behov, er vi klare til å endre. Men ikke før. I dag består kjeden av kremmere som har butikken som sitt livsgrunnlag. Det er ingen grunn til å endre på noe som helst. Se bare på USA. Kjøpesentrene forsvinner, men små faghandlere popper opp igjen. Kundene vil alltid oppsøke faghandel lokalt, sier de.

Les også Maleriet Fargehandel: Lekebutikken

Hold deg oppdatert   

Få siste nytt om interiør og oppussing fra ifi.no. Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Mer Offentlig miljø

Nyeste artikler

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert. Motta nye artikler om nyheter, trender og tips fra ifi.no.
Registrer din e-postadresse her: