Nettstedet benytter cookies (også betegnet som informasjonskapsler) som kan brukes av oss og våre partnere til å huske innstillingene dine, til statistikk og til å vise målrettede annonser til deg.   Les Mer Jeg aksepterer!

HappyHomes annons
Bli inspirert - Se galleri her
I DAG
  °
I MORGEN
  °
Innendørs

Tid for å tenke på garasjegulvet?

Når første lakkstrøk og sanden er tørket går du over med et grovt slipepapir.   IBG/Hagmans
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Betonggulvet i garasjen er bygget for tøffe utfordringer, men det er ikke dermed sagt at det ikke kan trenge litt vedlikehold. Dessuten kan du sørge for å forsterke de områdene der bilhjulene sliter som mest på gulvet med et sklisikkert belegg.

Før en renoveringen av garasjegulvet må du imidlertid sørge for at det er tørt, plant - og støv- og fettfritt. Om nødvendig kan du slipe overflaten, men i de fleste tilfeller vil en grundig rengjøring og avfetting være tilstrekkelig. 

Du får komplette løsninger for skikkelig oppgradering av garasjegulvet ditt fra Hagmans hos Industri- og Boliggulv (IBG). 

Reparasjoner

Sår og hakk utbedres med egnet sparkelmasse.
Sår og hakk utbedres med egnet sparkelmasse.

Dersom det er markerte sprekker eller hakk i gulvet kan disse med fordel utbedres ved hjelp av dertil egnet gulvsparkel

Maling

To-komponent gulvmaling rulles på gulvet - minst to strøk.
To-komponent gulvmaling rulles på gulvet - minst to strøk.

Det neste skrittet er første malingsstrøk. Du får tokomponentmaling som er svært solid, som gir en glatt og fin overflate og som er lett å holde ren. Den tåler kjemikalier og olje og den slipper ut eventuell fuktighet fra betongen.

På porøst underlag kan det være en fordel å tynne det første strøket med denne vannløste gulvmalingen med 10-20 prosent vann for bedre inntrenging.

Forsterkning av "hjulsporene"

"Hjulsporene" påføres tyktflytende gulvlakk.

Når gulvmalingen er tørr, er det tid for å merke opp for de kjøreflatene du vil ha forsterket. Hvert bilspor bør være cirka 40 centimeter brede og omkring 5 meter lange, det skulle passe for de fleste vanlige personbiler. Deretter påfører du en spesiallakk som er relativt tyktflytende.

Sand er nøkkelen

Sand drysses i den våte lakken.
Sand drysses i den våte lakken.

I den våte, tyktflytende lakken strør du nå sanden som følger med i gulvpakken. Strø den ut slik at lakken blir fullstendig mettet av sand. Sørg for å fjerne tapen i løpet av en times tid slik at den ikke gror fast i betongen og lakken.

 

Overflødig sand

Overflødig, løs sand fjernes.
Overflødig, løs sand fjernes.

Om lakken er passe godt mettet, vil det alltid forekomme en del løse sandkorn på overflaten. Gå over med et grovt slipepapir og støvsug godt etterpå.

Mer lakk

Et toppstrøk med tyktflytende gulvlakk påføres til slutt.
Et toppstrøk med tyktflytende gulvlakk påføres til slutt.

Nå er det nemlig tid for å lakkere et toppstrøk slik at dine nye bilspor blir perfekte. Legg ny maskerinstape langs kantene og rull på toppstrøket.

Ferdig til bruk

Etter cirka en uke er det klart for å kjøre inn bilen.
Etter cirka en uke er det klart for å kjøre inn bilen.

Ved normal sommertemperatur vil du kunne gå på gulvet etter ett døgn, mens du bør vente en ukes tid før du kjører inn bilen.

For mer informasjon om behandling av garasjegulv

Industri- og Boliggulv (IBG)

Les også Få fasong på garasjegulvet

Hold deg oppdatert   

Få siste nytt om interiør og oppussing fra ifi.no. Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Nyeste artikler

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert. Motta nye artikler om nyheter, trender og tips fra ifi.no.
Registrer din e-postadresse her:
 
interiorkupp annons