IFI logo
Se flere bilder
Tegn kontrakt og spar trøbbel

Foto: Jon Halvorsen/ifi.no

Tegn kontrakt og spar trøbbel

Til tross for at det finnes standardkontrakter for bruk av håndverkere i forbindelse med rehabilitering, er det alt for få som bruker dem.

Øyunn Syrstad Høydal

Øyunn Syrstad Høydal
Publisert

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Dele
Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Hadde flere tegnet kontrakt, ville mange unngått mye frustrasjon, sier administrerende direktør Geir Atle Mjeldheim i Maler- og Byggtapetsermesternes Landsforbund.

Det finnes to ulike kontrakter for arbeider i forbindelse med rehabilitering og vedlikehold av privatpersoners eiendom. Kontraktene er utarbeidet av håndverkernes ulike bransjeforeninger og representanter fra forbrukerne, og tar opp alt fra tidsfrister tilreklamasjonsregler.

Den ene kontrakten gjelder større og kompliserte arbeider, og den andre gjelderenkle oppdrag.

Skjerper begge parter

- Kontraktene gjør begge parter klar over hva de faktisk har avtalt, og fjerner rom for misforståelser rundt oppdragets omfang. Samtidig fungerer kontrakten som en huskeliste over hva som faktisk bør avtalereguleres i en oppussingsfase, sier Mjeldheim.

Han tror også kontraktskriving bidrar til å skjerpe både håndverker og oppdragsgiver i forhold til tidsfrister og andre arbeidsforhold.

- Det er viktig at begge parter tar ansvar i forhold til prosjektets fremdrift. Det er umulig for håndverkere å jobbe i et rom fullt av rot, og det er tilsvarende frustrerende for privatpersoner å vente på en maler som aldri kommer som avtalt, sier han.

Når alt går galt

Kontraktene gir deg også muligheten til å gardere deg mot forsinkelser ved å avtale dagmulkt. Dette er imidlertid et punkt både oppdragsgiver og håndverker må være enige om på forhånd.

- Dersom ytelsen lider av mangler, har du som oppdragsgiver mulighet til å holde tilbake en del av betalingen som tilsvarer det som skal til for å betale for utbedring av feilen. Husk likevel at håndverkeren har både rett og plikt til å ordne opp etter seg før du kontakter en ny fagperson, sier Mjeldheim.

Finn din nærmeste
Annonse
HappyHomes annons
Annonse
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.