Nettstedet benytter cookies (også betegnet som informasjonskapsler) som kan brukes av oss og våre partnere til å huske innstillingene dine, til statistikk og til å vise målrettede annonser til deg.   Les Mer Jeg aksepterer!

Bli inspirert - Se galleri her
I DAG
  °
I MORGEN
  °
Innendørs

Forandring og fantasi

Kolleksjonen Bohemian Rhapsody, som hyller såkalt   Chera Westman/ifi.no og Fantasi Interiør
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fra tekstiltapet til ensfargede kolleksjoner. Fra ensfarget til stormønstret og fargerikt. Fra et énmannsshow til en kvartett. Fantasi Interiør AS har gjennomgått flere forandringer, og veien fremover er langt fra ferdig staket ut.

– Noen få ruller kan forandre et rom totalt. Det er det som er så spennende med tapet!

Inge Arthur Aasen i Fantasi Interiør har solgt tapet i 30 år, og begynner å nærme seg 60.

– Jeg begynte med å importere tekstiltapet og var ganske stor på det. Men så forsvant det markedet. Jeg ventet og håpet lenge på at tekstiltapetene skulle komme tilbake. Til sist måtte jeg gå over til ensfargede vinyltapeter og kjøpte hele spesialkolleksjoner fra Italia. Men så plutselig kom fondveggene, forteller han.

Fire ansatte

Og enda en gang måtte det forandring til. Kontakter ble knyttet med nye leverandører. Etter hvert ble Eva Bakurowitz – en dame med lang fartstid innen tapetbransjen – hentet inn, og hun tok med seg flere nye kvalitetsprodusenter. Nylig begynte sønnen Tom Christian for alvor i selskapet, og Fantasi Interiør ble forandret til en fleksibel leverandør av designtapeter, med fire fast ansatte og tre agenter.

– De som tror at vi er et traust, gammeldags firma, må tro om igjen, sier Inge A. Aasen med et bredt smil!

Bygger om

Latteren sitter løst i lokalene. I mange år har firmaet holdt til i et næringslokale på Åssiden i Drammen, og innimellom ordrehåndteringen bygges lageret i disse dager om. Lageret er stort nok for tapeteskene og -bøkene også når alle 45 kolleksjoner lagerføres, og fortsatt er det plass til voksdukene, vindusfolien og tekstilfargene. Men siden antallet artikler har vokst kraftig, kan plukkingen gjøres mer rasjonell. Inne på det kombinerte kontoret og showroomet er gulvet nylagt, møblene moderne, og selvfølgelig brukes veggene til å vise frem tapetene.

– Vi er små, men tar stadig små jafs av markedet. Ukentlig får vi nye kunder. Utviklingen har vært fin de siste årene og vi øker ytterligere i år, sier Inge Aasen.

Bedriften selger over hele landet, til interiørbutikker, fargehandlere, byggevarebutikker og kjeder, men er en liten leverandør.

– Vi er et ypperlig alternativ – en bitte liten organisasjon som kan være meget fleksibel, skryter Inge av seg selv og forsetter akkompagnert av enda en lattersalve:

– Vi er ikke størst, men vi er triveligst!

Kundene velger

Eva Bakurowitz har med sin lange erfaring fra andre tapetleverandører brakt inn nye rutiner på lanseringer, og på hvordan de jobber med innsalg av kolleksjonene. Nå har de faste lanseringsperioder i januar og august. Riktig nok gjøres det kontinuerlig unntak fra disse, og nye kolleksjoner blir lansert litt i ny og ne, når de er tilgjengelige.

Bedriften har valgt å ikke ha faste bokpakker der butikkene abonnerer på et gitt antall tapetbøker hvert år.

– Selgerne vil jo ha med seg noe nytt når de kommer. Vi ser heller at de har med seg 4 – 5 bøker av gangen som de kan presentere dypere, og isteden gjør flere besøk hos hver kunde, sier Eva Bakurowitz.

– Mengden tapetbøker gjør at vi ofte opplever at det er vanskelig for betjeningen i butikkene å holde styr på hva de forskjellige kolleksjonene inneholder, og at det dermed er mer tidkrevende å veilede forbruker i en salgssituasjon.

Tapettrend

– I dag er det et stort fokus på tapeter i media. Kundene er opptatt av det, og butikkene er opptatt av det. De butikkselgere som best kan veilede kundene og som har det beste sortimentet vinner, sier hun.

For Inge Aasen og Fantasi Interiør har det innebåret et løft å få flere ansatte.

– Nå er vi blitt mer attraktive og mer allsidige.

– Du var jo ikke mange år da du begynte å gå rundt i nabolaget der hjemme for å selge utgåtte tapetruller billig, smiler Inge med retning sønnen Tom Christian som sitter med mobilens headset på hodet, ved sin faste pult i det kombinerte showroomet og kontoret.

Vil gå i skogen

Han er ansatt som selger, med ansvar for distriktene Rogaland, Agder, Telemark, og deler av Buskerud, samt å sørge for å holde bedriften levende på sosiale medier og internett. I tillegg til multitaskerne Inge, Eva og Tom Christian er Geir Igesund den viktigste ”poteten”. Han er ansatt som lagermedarbeider.

– Jeg blir snart 60 år og har holdt på med dette i 30 år, så når Geir er ferdig med sin pappaperm, gleder jeg meg til normale arbeidsdager og fri i helgene. Jeg synes jeg fortjener å arbeide litt mindre, og ønsker å bruke min nyervervede fritid i skogen og på barnebarna, sier Inge.

– Jeg elsker å gå i skauen! Og jeg elsker barnebarna mine!

Fantasi Interiør AS

Firmaet ble startet i 1979 og ble AS året etter under navnet Inge A. Aasen AS.

Drev opprinnelig med import av tekstiltapet fra Italia, og er i dag importør av designtapeter fra bl.a. Italia, Frankrike, Tyskland, Sverige. Selger også voksduker og vindusfolie.

Firmaet har i dag fire fast ansatte, pluss tre agenter med egne distrikter.

fantasi.no

Les også Tapeter som utfordrer eller roer ned

Hold deg oppdatert   

Få siste nytt om interiør og oppussing fra ifi.no. Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Mer Innendørs

Nyeste artikler

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert. Motta nye artikler om nyheter, trender og tips fra ifi.no.
Registrer din e-postadresse her:
 
Tarkett annons