Til ifi.no AnnonseAnnonse
IFI Logo

Er retroen død?

Er retroen død?
IFI.NO

IFI.NO
Publisert

Kan retroen være død når tidens hotteste interiørprodukter blir produsert i plast, plexiglass og respatex? Når pastellfarger fra 1920-30-årenes amerikanske Art Deco og prismekroner og glamour á la såpeserien Dynastiet er på full fart tilbake?

Innhold

Følj

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Dele

Annonse
IFI annons

Retro har vært en del av interiørstilen de siste årene. Og fortsatt er farger og materialer fra 1950, '60 og '70-årene høyeste mote. Likevel påstår p.e.j.-gruppen, de kjente danske trendforskere, at det nå snart er slutt. På høstens p.e.j.-konferanse i Oslo ble det slått fast at retroen er død om et års tid. For retro dreier seg egentlig om å hente opp gamle klenodier fra kjeller og loft, mens den kommende mote snarere dreier seg om re-design. Gamle slagere i ny innpakning.

Mot økonomisk opptur

Det er en sammenheng mellom motetrender, farger, samfunn, økonomi og tidsånd. Når vi går vanskeligere økonomiske tider i møte søker vi trøst i tider som var. Nå har vi forhåpentligvis passert bunnen og er på vei opp igjen etter en tre år lang nedtur. I alle fall er både børser og media mer optimistiske med hensyn til fremtiden. Sannsynligvis har vi foran oss en to år lang opptur før det flater ut. I fem år vil vi så være på toppen før en ny nedtur er på gang, hevdet p.e.j.-gruppens leder Poul Erik Jacobsen under seminaret. I alle fall er det slike opp- og nedturer verden stort sett har vært igjennom de senere tiårene.

Fargerikt og flashy

Opptur betyr optimisme. En av trendene p.e.j. ser for seg komme ut på høsten 2004 er en innovativ trend man har kalt "Über-modern". En fargerik stil á la Lego-klosser ispedd en del sære farger med utgangspunkt i hendelser fra forrige århundre. For eksempel pop-art á la Andy Warhol, "´70-red" med inspirasjon fra den danske visjonære designeren Werner Panton, "Acid yellow" med kraftige LSD-påvirkede fargeflash, "pink rider" (Pink Floyd?) og "Clockwork Orange". I tillegg en del ´80-talls påvirkede blanke overflater.

Techno og space

I 1969 tok menneskene sine første skritt på månen. Vi var i ferd med å utforske rommet. Nå er space tilbake sammen med digital teknologi. Sort/hvitt-kontraster, transparente materialer og metalliske overflater hører hjemme i stilen "Technorganic". Men som tittelen tilsier: Det tekniske uttrykk er koblet sammen med runde, organiske former fra naturen. Moderne materialer kobles sammen med design og skulpturelle former.

Komfort i lune farger

Høstens farger, kaffe, te, sjokolade, honning, naturlige materialer, rustikt og autentisk er hovedingrediensene i "Wrap me up". Vi trekker naturen inn i heimen. Møblene er i grovt tilhogde materialer, eller vi forsøker å forlenge sommeren ved å trekke utendørs aktiviteter inn. Vi vil dessuten se en rekke kombinasjoner av minimalistiske former i et etnisk uttrykk.

Aristokratiet tilbake

Retro-futurisme kan være et stikkord for "History de luxe". For i denne stilarten finner vi alt fra etnisk punk til det gamle aristokratiets luksuriøse og overdådige pynt, fra engelsk landadel og viktoriansk stil til japanske blomstermotiver og trekk fra Østens nomader. Jakttrofeer i form av gevirer på veggen, prismekroner, Mao-stil, Moulin Rouge og Øst-Tyskland ved murens fall i en herlig blanding.

Dovenskap blir dyd

En generasjon av arbeidsnarkomane på statusjakt vil erstattes av mennesker som er mer opptatt av immateriell luksus. For luksus er en demokratiseringsprosess. Det som tidligere var luksus for noen få er i dag allemannseie. Luksus er egentlig knapphetsgoder. Og hva er det vi har knapphet på i dag? Tid, fred, ro, natur, renhet, trygghet og sikkerhet. Som et resultat kommer sansen for å nyte en god vin, spise økologisk dyrkede grønnsaker, interesse for naturens renhet og for nostalgi gjennom klassisk design. Tidligere tiders dødssynd - dovenskap - er nesten gått over til å bli en dyd, i alle fall som en positiv passivitet der vi pleier oss selv og vårt velbefinnende.

Badet på topp

Ikke så rart da, kanskje, at det nettopp er badet som vinner rom-kampen. Badet, som nå mer eller mindre blir synonymt med helserommet med spa, boblebad og dampdusj. Deretter følger uterommet, barneværelset - og fars snekkerrom eller verksted der han skal prøve å finne seg selv. Først på femte plass kommer gårsdagens viktigste rom, kjøkkenet. Spisestue og stue kommer på henholdsvis 9. og 10. plass - og soveværelset er knapt med på oversikten over de rom folk vil prioritere i tiden som kommer.

Fargemagasinet nr. 5/03

Annonse
IFI annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Annonse
IFI annons
Siste artikler
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.