På alle esker med fliser, tapet eller gulvbelegg står det et
produksjonsnummer. Dette nummeret kalles et batch-nummer. Like nummer på eskene
forteller deg at flisene, tapetet eller gulvbelegget er produsert samtidig, og
det garanterer deg at produktene i eskene er like.
Produkter med ulikt batch-nummer behøver ikke nødvendigvis være ulike, men
ofte kan det eksistere små nyanseforskjeller fordi det er brukt pigmenter fra
forskjellige partier, det er brent litt ulikt og så videre. Dette er som regel
ikke store forskjeller, men det kan bli godt synlig plassert ved siden av
hverandre. For å være sikker på at alle flisene, tapetet eller hele gulvet blir
likt, må du derfor passe på at batch-nummerne er like.
Ikke stol på det blotte øyet
Du tenker kanskje at du vil se det hvis det eksisterer nyanseforskjeller -
ikke sats på det!
- Det er ikke alltid lett å se når man holder på. Hvis man for eksempel
legger fliser på gulvet, befinner man seg bare centimeter fra gulvet, og man
dekker gjerne til flisene etter hvert som man arbeider seg bortover. Da kan det
hende at man ikke ser forskjellen før alt er ferdig og man får et overblikk,
forteller Gjermund Kristiansen hos Storeys.
Og det er jo også en fordel å oppdage feilen før man åpner esken og tar ut
flisene, fordi det da er lettere å levere tilbake flisene i butikken.
Hvem er ansvarlig?
Men hvis man kommer hjem, legger flisene, og så oppdager at flisene har
ulikt nummer først når man er ferdig - hvem har da skylda? Ifølge
Forbrukerrådet er det ikke noe helt klart svar på dette. På en side er butikken
ansvarlig for å sjekke at forbrukeren får riktige produkter, men på en annen
side kan mottaker i enkelte tilfeller være pliktig til å gjennomføre en
"rimelig mottakskontroll" av varen han/hun mottar. Hva som klassifiserer som
"rimelig mottakskontroll" kan variere fra tilfelle til tilfelle. Vær derfor på
den sikre siden, og sjekk alltid at produktene du kjøper har likt
batch-nummer!