Kategorier

Meny

Konto

menu
Annonse
Annonse

8 punkter avtalen med håndverkeren bør inneholde

Skal du leie håndverker til oppussingsarbeid bør du absolutt ha en skriftlig kontrakt. Her er en sjekkliste med punktene som bør med i avtalen.

cloud_download
fullscreen
  • 8 punkter avtalen med håndverkeren bør inneholde

    Foto:

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Annonse
Annonse

En skikkelig kontrakt er en fordel for både deg og håndverkeren, fordi dere på den måten slipper kostbare misforståelser og krangling.

Dette bør avtalen inneholde: 

1. Pris

Avtal fortrinnsvis fast pris på oppdraget, inkludert materialer. Oppgitt pris skal være med MVA.

2. Betaling

Dersom annet ikke er avtalt, er hovedregelen at det skal betales når arbeidet er ferdig. Det er likevel mulig å inngå avtale om forskuddsbetaling og betaling underveis, men dette må følge klart av kontrakten.

3. Fremdrift og ferdigstillelse av arbeidet

Avtal en konkret dato for oppstart og ferdigstillelse av arbeidet. Det bør også avtales en plan for fremdrift dersom det er snakk om mer omfattende oppdrag.

4. Arbeidsbeskrivelse/leveransebeskrivelse

Kontrakten bør også inneholde en beskrivelse av arbeidet som skal utføre og det ønskede resultat.

5. Materialvalg

Kontrakten bør spesifisere hvilke materialer som skal benyttes til oppdraget og prisene på disse.

6. Dagmulkt

Forbrukerrådet anbefaler at kontrakten inneholder en klausul om dagmulkt ved forsinkelser som er håndverkerens ansvar. 

7. HMS-ansvar

Det bør aldri avtales at forbrukeren er ansvarlig for HMS – dette er et ansvar som fagmannen håndterer best og integrerer inn i pristilbudet.

8. Endrede forutsetninger

Tilleggsarbeid og endringer som oppdragsgiver legger frem etter kontraktsinngåelsen, må legges inn i kontrakten eller det opprettes en separat kontrakt som tar for seg tilleggene.

Oppdatert: 23.08.2012  
Annonse
Annonse

Finn din nærmeste

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
[Some text some message]