Nå vil vi male vilt og røft

Publisert:

Kalkmaling og «chalk paint» er begrep få hadde hørt om for noen år siden. Nå har nordmenn trykket de spesielle malingene med en helt særegen overflate til sitt bryst. Dødmatt og livlig er nemlig ikke lenger selvmotsigende.

Tekst: Bjørg Owren/ifi.no Foto: Fargerike

Tekst: Bjørg Owren/ifi.no Foto: Fargerike

Trendekspertene har lenge varslet at en matt bølge er på vei, i alt fra bilindustri til mote og sminke. Interiørinteresserte nordmenn har sett med lengselsfulle blikk til andre land, der både kalkmaling og såkalt «chalk paint» har vært i sortimentet til fargehandlere lenge. Både fargene og uttrykket i strukturen har fristet, og mange har til og med eksperimentert med å lage sine egne varianter for å få den særegne overflaten.

Nå er tiden for leting og egne eksperiment over, for både «chalk paint» og kalkmaling er nå tilgjengelig hos fargehandlere over hele landet – og har samtidig gått fra å være en greie for spesielt interiørinteresserte til å være et kommersielt produkt for alle.

Startet i det små

Blant de som har jobbet hardt for å gjøre den spesielle malingen tilgjengelig for nordmenn flest er Idar Stensvold, som startet import av den belgiske malingen Pure & Original for noen år siden. Han forteller at det som startet i det små, nå er i ferd med å ta helt av.

- I begynnelsen var malingen tilgjengelig i bare i noen få butikker, men så ble noen bloggere interessert og da begynte ballen rulle. Og fra å være et tilbud til noen få spesielt interesserte har samarbeidet med Fargerike nå gjort at dette i dag er en maling for «folket», forteller han.

Vokser raskest

Fargehandlerkjeden Fargerike fanget nemlig raskt opp den matte trenden, og turte å satse på at dette var mer enn et smalt nisjeprodukt. Nå er produktene den raskest voksende varegruppen innen maling.

- En av årsakene til at kalkmaling har blitt så populært er at du ved enkle, tilfeldige malerstrøk oppnår et helt unikt utrykk som minner om mur og betong, sier Tale Henningsen, kreativ leder i Fargerike.

Hun er svært fornøyd med at de i disse dager lanserer et fargekart for kalkmaling, med farger spesielt utviklet for det norske markedet. Kartet består av 20 farger som er plukket spesielt for typiske norske hjem.

maling kalkmaling interiørmaling trend
Bilder
Nå vil vi male vilt og røft
Nå vil vi male vilt og røft
Nå vil vi male vilt og røft
Nå vil vi male vilt og røftKalkmaling
Vedlegg
   Last ned
Tekst og bilder er til fri bruk mot kreditering av journalist og fotograf slik beskrevet i byline.