Kategorier

Meny

Konto

Annonse
Annonse

Mesterlige råd og resultater

Mange tror malermesteren skal være den siste som kommer inn på et nybygg eller i et oppussings- eller ombyggingsprosjekt. Men det kan være lurt å alliere seg med en mester mye tidligere i prosessen. En flink malermester kan nemlig også være en god læremester.

  • Mesterlige råd og resultater

    Foto:

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Annonse
Annonse

- Utviklingen i den senere tid er at vi håndverkere fremstår mer og mer som formidlere av ferdige konsepter. Folk vil ikke bare ha fargeprøver, de vil ha hjelp til å forestille seg ferdige interiøropplevelser. Vi kan være konsulenter og bidra med kunnskap og kompetanse når kunden skal komponere hele hjem eller bare et rom. Vi kan hjelpe til med å velge riktige overflatebehandlinger, finne frem til farger og velge gulv. Vi kan også fortelle hvordan resultatet vil bli med ulik belysning. Vil du vite hva som er siste skrik eller hva som blir det neste, er det en god idé å følge med på klesmoten. Interiør kommer rett etter, forteller malermester Thom Hansen, som mener alle malere med respekt for seg selv bør ha interiørblader på nattbordet.

Bruk hodet til en håndverker

Dårlige valg kan bli veldig dyre. Derfor kan det være gunstig å få inn fagfolk så tidlig som mulig. Uansett om du kommer til å benytte deg av en profesjonell eller gjøre jobben selv, kan det være lurt å be om hjelp til å lage en tilstandsrapport før du går i gang. Her kan også håndverkeren benyttes som konsulent og definere omfang og fremdrift i prosjektet ditt. De kan alle produktene, og kan forutsi både ferdig resultat og endelig pris.

For malermesterfirmaet Freddy Carlsson er ingen jobb for liten eller for lett til å bruke fagfolk.

- Den vanligste feilen er at folk mangler underlagskunnskap. De vet ikke hvordan de skal gå frem, eller hvilke materialer og teknikker som skal brukes. Det tar tross alt fire år å utdanne en maler, og malerfaget er et håndverk som alt annet. Det går på kompetanse og fagkunnskap, og ikke minst erfaring. Det er lett å se hvem som har gjort hva i et hus, sier Jan Fredrik Garmand som er mester hos Carlsson.

Krav til kvalitet

Han forteller at kvalitetskravene fra kundene har steget enormt de siste femten årene. - Nordmenn har fått mye mer kunnskap, spesielt om det estetiske. Det gjør at vi må skjerpe oss, og det er bra, sier Garmand. Han forundres over at folk kjøper det dyreste utstyret til kjøkken og bad, også kjøper de maling på billigsalg og gjør jobben selv. Over 50 prosent av all maling som selges går til "gjør det selv-markedet". - Det kan være lurt å investere litt ekstra i det som kommer til å dekke 95 prosent av alle de synlige flatene i hjemmet ditt. Når du investerer i håndverk, har du investert for de neste ti - femten årene. Når vi maler en villa får arbeidet en levetid på minst ti år, sier han. Garmand mener vi pusser opp fordi vi vil ha forandring, og at trenden er at vi heller maler enn å ta omfattende vårrengjøring. - Viljen til å fornye og vedlikeholde er mye større enn behovet, sier han.

Vær føre var

Velger du å bruke fagfolk, kan du spare deg selv for tid, penger og problemer ved å sette opp en skikkelig avtale med håndverkeren. Det kan være lurt å bruke en standardkontrakt, og nå fins det ferdige oppsett for både små og store avtaler og jobber.

- En avtale gjør begge parter klar over hva som skal gjøres, hvor lang tid det skal ta og hva det kommer til å koste. Man slipper misforståelser om oppdragets omfang, og avtalen kan fungere som en huskeliste for begge parter, sier administrerende direktør Geir Atle Mjeldheim i Maler- og Byggtapetsermesternes Landsforbund.  

Medlemmer ordner opp

Mjeldheim mener kontraktskriving bidrar til å skjerpe både håndverker og kunden i forhold til frister og arbeidsforhold.

- Det er viktig at begge parter tar ansvar i forhold til prosjektets fremdrift. Det er umulig for håndverkere å jobbe i et rom fullt av rot, og det er tilsvarende frustrerende for kunden å vente på en maler som aldri kommer, sier han. Mjeldheim minner også om at en håndverker både har rett og plikt til å ordne opp etter seg om noe skulle gå galt. Medlemmer av MLF er omfattet av en garantiordning.  - Oppdages det feil, vil tvister bli behandlet i en skjønnsnemd som kommer på befaring, sier han. Den ansvarlige må rette feilen kostnadsfritt, eller så vil en annen medlemsbedrift bli satt på jobben.

Oppdatert: 13.02.2013  

Fakta

Finn en malermester her på ifi.no eller www.mlf.no

Bestill avtaler hos Maler- og byggtapetsermestrenes Landsforbund på epost: mlf@malermesteren.no eller på telefon 23 08 75 90

Den store avtalen heter NBR Blankett nr. 3501 og den lille NBR Blankett nr.3502.

Medlemmer av MLF gir garanti for fagmessig utført arbeid.

Annonse
Annonse

Finn din nærmeste

Annonse
Annonse
Annonse
interiorkupp annons
Annonse
interiorkupp annons
[Some text some message]