Kategorier

Meny

Konto

Annonse
Annonse

Tradisjonsglade nordboere

Både svensker, dansker og nordmenn velger trygt og tradisjonelt når hjemmet skal innredes. Kos og hygge er avgjørende for mellom 30 og 40 prosent av oss.

  • Kos og hygge er avgjørende for mellom 30 og 40 prosent av oss.

    Foto:

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Annonse
Annonse

En ny fellesnordisk undersøkelse foretatt av Prognosesenteret, opererer med fem forskjellige kategorier for hjemmeinnredning. De tradisjonelle hjemmene utgjør flertallet i hele Norden. I Norge kommer de moderne og klassiske hjemmene på delt andreplass. Disse stilartene preger begge 20 prosent av boligene her i landet. Deretter følger de minimalistiske og de innovative hjemmene.

- Litt enkelt sagt er det antallet ting i hjemmet og hvor mange farger du bruker som bestemmer hvilken gruppe av hjemmeinnrederne du havner i. Mest ting og flest farger finner vi i de tradisjonelle hjemmene, og minst i de innovative, sier trendanalytiker og antropolog Gunn-Helen Øye ved Prognosesenteret.

Klasse og smak

Smaken vår preges først og fremst av sosial bakgrunn, men utdanning og inntekt spiller også en rolle når hjemmet skal bygges. Den tradisjonelle smaken er som regel knyttet til et lavere utdannings- og inntektsnivå enn den moderne eller klassiske. Sistnevnte gruppe er preget av akademikere med sans for kvalitet. Dette er en stabil gruppe som gjerne kjøper tidløse produkter som skal vare lenge.

De moderne styres i større grad enn andre av motesvingningene, de innovative ligger langt foran alle andre i trendløypa og minimalistene, ja de velger minimalistisk uansett hva motebildet viser.

Prisbevisste nordmenn

I Norge er bare fire prosent av befolkningen såkalte innovatører. I Sverige er denne gruppa dobbelt så stor. For svenskene er dessuten et moderne preg og innovativ design det viktigste momentet i forbindelse med møbelkjøp. Dansker er ute etter kvalitet og nordmenn er opptatt av pris.

- I Norge ser vi at de tradisjonelle møbelkjøperne blir færre og at gruppen av moderne og minimalistiske stiltilhengere øker. Dette kan ha sammenheng med at de store møbelkjedene har blitt mer moderne og designbevisste de siste årene, mener Øye.

Annonse
Annonse

Finn din nærmeste

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Les mer

[Some text some message]