Dersom den økende bransjeblandingen med tilhørende priskonkurranse vi nå ser,
bl.a. der dagligvare tar opp non-food produkter, kan fargebransjen komme i en
vanskelig situasjon. For å være føre var har Fargerike, svenske Färgtema og
danske Farvebasen, sistnevnte en fusjon mellom tidligere Glodi og Profa,
dannet et nytt selskap, Farveunionen APS. Selskapet er registrert i Danmark
med adm. direktør i Farvebasen, Niels Jørgen Madsen, som leder av det nye
selskapet.
Hver enkelt kjede vil forbli nasjonalt forankret med sine respektive styrer.
Nå foregår en konseptutvikling for kjedefellesskapet der bl.a. innkjøp,
sortiment og videreutvikling av private labels er temaer. Kjeden vil opptre
leverandøruavhengig for å ha maksimal handlingsfrihet for medlemmer og
aksjonærer. Men de partnere man knytter til seg på leverandørsiden vil få
mulighet til å bygge markedsandeler på Skandinavisk basis.
Mer om dette i Fargemagasinet
nr. 6/04