IFI logo
Se flere bilder
Rekord i stadionbygging

Foto: Tor Henning Støldal/ifi.no

Rekord i stadionbygging

Det var en lang vei å gå med en til dels opprivende debatt. Når først alle formelle beslutninger var tatt tok det 11 måneder å bygge Nye Bislett Stadion.

IFI.NO

IFI.NO
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Dele
Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det spesielle med Bislett er at stadion ligger så sentralt i en hovedstad - i stor grad omgitt av boligstrøk. Dernest var den nostalgiske faktor høy - mange mente det burde være nok med en rehabilitering slik at Bislett i hovedsak forble slik den lenge har vært.

Bislett har en 97 år gammel historie som idrettsplass; anlagt i 1908. I 1922 sto klubbhuset ferdig (Holmenkollstafetten ble første gang arrangert året etter) og de første tribuner ble bygget til VM på skøyter i 1925.

Så kom det tak i treverk over Store Stå. Alle trekonstruksjonene ble revet i 1938 og to år senere sto stadionet klart i betong. EM i friidrett i 1946 var det første store mesterskap som ble arrangert på det nye stadion etter krigsårene og selvsagt var Bislett hovedarena under OL i 1952.

Bislett Games har vært en tradisjon siden 1966, mens det siste skøytemesterskap ble arrangert i 1986.

Et nytt stadion har vært utredet siden 1994 da det ble nedsatt en arbeidsgruppe med deltakere fra idrettsorganisasjonene, Kulturdepartementet og næværende kultur- og idrettsetaten i Oslo kommune. To år senere vant det danske arkitektfirmaet C. F. Møller den utlyste arkitektkonkurransen.

Ti år gikk før bystyret sa endelig ja til riving av Bislett. 2. juni 2004 rullet de første anleggsmaskiner inn og i august var byggingen i gang. Med innvielse 29. juli i år kan utbyggerne med en viss stolthet si at Nye Bislett Stadion har fått sin første verdensrekord - i stadionbygging. En snill vinter gjorde alt mye lettere, men det skal også sies at det har vært tider med veldig hektisk aktivitet hvor opptil 200 personer har vært i sving med byggingen samtidig.

På mange måter er Bislett bevart. Arkitektfirmaet C. F. Møller var i utgangspunktet veldig opptatt av det spesielle forholdet mellom stadion og byen, at Bislett skulle forbli såkalt intimt i gatebildet. Noe større måtte selve banen bli; det var hele utgangspunktet, men det er løst ved å vri hele anlegget noen grader.

Nå i etterkant er reaksjonene svært positive; Bislett har faktisk blitt ganske lik seg selv. I motsetning til for eksempel Ullevål Stadion, som også er et kjøpesenter, er Bislett et rent idrettsanlegg uten næringsvirksomhet.

600 meter mur

Selv fargen på Bisletts fasader nikker man gjenkjennende til - den gule fargen er der fortsatt. Arkitektfirmaet har også vært opptatt av at fargene som dominerer stadion mer eller mindre er tatt opp fra de kjente boligomgivelsene.

Anbudsrunden på malerarbeidet ble vunnet av Henrikson Malermester AS i Oslo. Det gjaldt flatene utvendig, en 600 meter lang stadionmur i forskjellige høyder og et samlet uteareal på 11.000 kvadratmeter. Dernest det innvendige anlegg hvor det delvis er anlagt en løpebane under tribunene, garderobeanleggene, pressearealer, VIP-områder, rom for speakertjeneste, resultat- og statistikkrom.

I det hardt pressede arbeidstempo startet Henrikson arbeidet i april og var innvendig ferdig i slutten av juni. Utvendig var det til dels kaos på slutten da malerfirmaet også skulle konkurrere med andre håndverkere om å arbeide i lifter rundt stadion. Henrikson valgte faktisk å arbeide mye i helgene i sommer rett og slett for å få arbeide i fred.

Tikkurila Norge AS (tidligere Beckers) har levert malingproduktene utvendig. -Det var viktig å få dette riktig helt fra begynnelsen med tanke på at behandlingen skal vare lenge. Her har vi et minimalistisk underlag, det er plasstøpt betong, og vi kom da frem til at det beste er et silikonharts-produkt, forteller Per Arne Nilsen i Tikkurila Norge.

Bislett-murene er først behandlet med Kivisil Grunn, en vannfortynnbar silikonbasert grunning. Det betyr en værbestandig overflate som tar opp lite smuss (er såkalt selvrensende) og som gir vann liten mulighet til å trenge inn i underlaget. Den skal være så effektiv at den beskytter mot vanninntrengning også hvis dekkstrøket skades. Det er viktig at den har gode diffusjonsegenskaper - at den er helt åpen for vanndamp.

Toppstrøket er Kivisil Fasademaling, en vannfortynnbar silikonharts-maling, som likner silikatmaling ved at den ikke danner en malingfilm; den skal ikke flasse. Dermed kan man si at malingbehandlingen nærmest blir en del av fasaden og ikke et lag maling som ligger på dens overflate. Viktig her også at silikonharts-malingen er veldig vannavvisende og diffusjonsåpen (for vanndamp).

Den gule hovedfargen på Bislett har fargekode S 1010 Y20R, mens den lysere gule, nesten hvite, tilleggsfarge har betegnelsen S 0505 Y20R.

Innvendig har Flügger AS vært malingleverandør. Her er det benyttet Sandsparkel LH og Sandsparkel LSR, deretter grunnet med Flügger Grunnmaling, mens toppstrøket er Flügger Veggmaling.

Helt ferdig med Bislett-utbyggingen er man ennå ikke. Fase to skal være klar i desember i år, dvs. komplettering av stadion, mens fase tre blir avsluttet i 2006, dvs. uteareale, veier og plasser.

Se også Fargemagasinet nr. 4/05.

Finn din nærmeste
Annonse
HappyHomes annons
Annonse
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.