Snaut 80 prosent av alle nordmenn vektlegger balkong eller veranda ved
boligkjøp. Kun 66,9 prosent gjør det samme for hage eller fellesarealer, viser
en ny undersøkelse utført på oppdrag for nettstedet tinde.no.
- Funnene i undersøkelsen speiler trenden i byggebransjen. Nye leiligheter
bygges nå nesten alltid med balkong. Det er nærliggende å tro at nordmenn
verdsetter privatlivet en liten balkong gir høyere enn store fellesarealer
eller til og med private hager, sier administrerende direktør Svein Andreassen
i Tinde.
Balkong gir høyere verdi
For 10,4 prosent av respondentene i undersøkelsen betydde det lite om boligen
de ønsket å kjøpe hadde balkong. Drøyt 16 prosent mener tilgang til hage eller
fellesarealer har liten betydning.
- Hvis man ser boligannonsene på tinde.no, merker man raskt at boliger med
veranda har en høyere prisantydning enn lignende boliger som kun kan skilte
med fellesarealer. Noen forbinder nok hage med en del stell og arbeid, og
foretrekker derfor en balkong eller veranda som trenger langt mindre
vedlikehold og ikke krever at du bruker fritiden til å ordne i hagen, sier
Andreassen.
Viktigst for kvinner
Trendforsker og sosialantropolog Gunn-Helen Øye sier undersøkelsen gir et godt
bilde av nordmenns boligdrømmer.
- Det er langt flere som drømmer om å bo i en leilighet enn som faktisk gjør
det. Kun 20 prosent av alle nordmenn bor i leilighet. Samtidig er det nesten
dobbelt så mange som skulle ønske de bodde mer urbant i en leilighet. Balkong
er i så måte et symbol på å bo og leve sentralt, sier Øye.
Blant kvinnene i undersøkelsen svarte 82,2 prosent at de vektlegger balkong
eller veranda ved boligkjøp, mens kun 65,9 av mennene gjør det samme.
- Kvinner drømmer om pauser fra hverdagen der de kan slappe av i badekaret
eller på et privat sted, for eksempel på en balkong. Menn foretekker på sin
side ofte å koble av med å gjøre noe aktivt. Derfor er heller ikke drømmen om
en egen balkong like viktig for dem som for kvinner, sier Øye.