Kategorier

Meny

Konto

Annonse
Annonse

Åpen kjøkkenløsning - nei takk!

Nordmenn investerer mer penger i hjemmet enn noen andre. I år vil vi pusse opp for 50 milliarder kroner, og et nytt kjøkken topper manges ønskeliste. Men det neste kjøkkenet får ingen åpen løsning. Stadig flere ønsker seg et lukket kjøkkenrom, mens en mellomting fortsatt blir foretrukket av annenhver nordmann.

  • I Danmark, Norge og Sverige liker vi hvite profilerte kjøkkenfronter. Ifølge undersøkelsen Future Kitchen er forbrukernes smak nokså lik i de nordiske landene. Nesten annenhver nordmann ønsker å kjøpe det neste kjøkkenet på IKEA, og 20 prosent vil henvende seg til en spesialforretning ved oppussing av kjøkkenet. Foto: Frode Larsen/ifi.no

    Foto:

  • Det er ikke lenger viktig at kjøkkenet er koselig. Hovedsaken for de norske forbrukerne er at neste kjøkken er funksjonelt og moderne. Prognosesenteret, hvor Bjørn-Erik Øye analyserer byggemarkedet og kona Gunn-Helen Øye er trendanalytiker, har spurt forbrukere om hvordan kjøkkenet vil se ut etter en oppussing. Foto: Øistein Lie/ifi.no

    Foto:

  • Heltre benkeplater er svært populære, og de mest ønskede av nordmenn i alderen 65-75, som bor i tettsteder. Unge urbane folk vil heller ha benkeplater i stein. Foto: Frode Larsen/ifi.no

    Foto:

  • Prognosesenterets undersøkelse viste også at forbrukerne er tregere enn forventet til å ta til seg nye ting. Det er fortsatt en keramisk platetopp som er mest ønsket. Over halvparten sier de vil kjøpe det, mens 39 prosent vil ha induksjonstopp og 26 prosent gassbluss.  Foto: Frode Larsen/ifi.no

    Foto:

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Annonse
Annonse

Hvem har ikke lest flotte reportasjer i interiørbladene om åpne, luftige planløsninger, hvor kjøkken og stue danner et allrom - husets hjerte? Den nordiske forbrukerundersøkelsen Future Kitchen, som Prognosesenteret nylig har gjennomført, viser et helt annet bilde av kjøkkenets rolle i hjemmene våre. Kjøkkenet er i første rekke et sted hvor vi lager mat. Det blir ikke sett på som det viktigste rommet i hjemmet, konstaterer Gunn-Helen Øye, sosialantropolog og trendanalytiker ved Prognosesenteret, litt overrasket.

- Barna leser ikke leksene på kjøkkenet, vi spiser og omgåes ikke på kjøkkenet i den utstrekning som vi har trodd. Overhodet er det bemerkelsesverdig få som faktisk gjør en masse ting der. Stikk i strid med hva mange interiørblader skriver, er ikke kjøkkenet hjemmets viktigste rom.

Rikt på regler

Kjøkkenet er isteden et rom for oppdragelse. Kjøkkenet har flere regler knyttet til seg enn noe annet rom i boligen: ikke dessert før middag, ikke bruk mobil ved spisebordet, far har fast plass, ikke ha albuene på bordet, ta av kapsen når du spiser, og så videre.

Nordmenn er fortsatt det folk i Europa som legger mest penger i å pusse opp hjemme og på hytta. I løpet av året vil vi bruke hele 40 milliarder kroner på oppussing av hjem nr 1. Men ikke nok med det - vi legger 10 milliarder på oppussing av hytte eller feriebolig, og vil i tillegg kjøpe møbler og småvarer for 20 milliarder kroner.

Få vil ha det åpent

Ifølge undersøkelsen henter vi i Norge i stor grad inspirasjonen fra interiørblader, mens danskene først og fremst lytter til familie og venner, og svenskene er mer opptatt av hva naboen gjør. Prognosesenteret spurte forbrukerne også om hvordan det neste kjøkkenet bør se ut. Men denne gangen talte nordmennene interiørbladene og trendekspertene midt imot:

- Det neste kjøkkenet skal ikke være helt åpent, kun ni prosent av forbrukerne ønsker seg det. Stadig flere velger helt lukkede løsninger, hvor kjøkkenet er et eget rom. Men den delvise åpningen mellom kjøkken og stue blir fortsatt foretrukket av nærmere halvparten av forbrukerne, sier Gunn-Helen Øye.

Prisen viktig

For Ola og Kari Nordmann er det svært viktig at det neste kjøkkenet er funksjonelt. Moderne skal det også være, mens kosen på kjøkkenet er helt på vei ut.

- Men til tross for at vi bruker så mye penger, er prisen en avgjørende faktor ved valg av et produkt. Nordmenn legger langt større vekt ved prisen enn hva svensker og dansker gjør. Svenskene synes i høyere grad at kvalitet og god service i butikken er avgjørende - noe som nordmenn ikke er særlig opptatt av, sier Gunn-Helen Øye.

Annonse
Annonse

Finn din nærmeste

Annonse
Annonse
Annonse
interiorkupp annons
Annonse
interiorkupp annons

Les mer

[Some text some message]