IFI logo
Se flere bilder
Bestille håndverker i sommer? Her er tre råd

Foto: Chera Westman/ifi.no

Bestille håndverker i sommer? Her er tre råd

Det er mye som skal gjøres på et hus både av nødvendig vedlikehold, men også ønskede utbedringer og oppussinger. En nevenyttig huseier kommer langt med en verktøykasse og pågangsmot, men det er likevel en del jobber man bør vurdere å sette bort til en godkjent håndverker.

Emma Wold

Emma Wold
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Hva bør jeg huske på når jeg skal bestille håndverker?

Skal du få hjelp til å utføre arbeid hjemme, både innendørs og utendørs, er det en rekke ting du som huseier bør tenke på. Å være godt forberedt, og ha god oversikt over gjøremålene du ønsker utført, hjelper deg når du skal formidle videre til håndverkeren. Be om pristilbud fra flere håndverkere, og still kontrollspørsmål hvis du opplever at det er stort spenn i kostnader.

Når du har fått pristilbud, bør du før du aksepterer undersøke bedriften, slik at du er sikker på at vedkommende er en seriøs aktør. Når du føler deg trygg på at vedkommende er riktig håndverker for deg, følg opp med kontrakt og be om dokumentasjon etter fullført arbeid. 

Annonse

Det er ikke alltid det blir billigere å skulle gjøre alle jobbene selv. Har du ikke verktøy eller materialer fra før, kan det være mye du må anskaffe før man i det hele tatt setter i gang. IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør og MLF – Malermestrenes landsforbund, anbefaler å bruke en håndverker som er godt kjent med norske forhold.

Her er tre gode råd du kan ta med deg, når du skal bestille og kjøpe håndverkertjenester:

1. Be om flere tilbud

Før du tar kontakt med en håndverker, lag en nøyaktig beskrivelse av hva du ønsker. Ved å gjøre dette på forhånd, vet du at du er konsekvent i hva du forespeiler håndverkerne, og du sikrer at du mottar tilbud på samme jobben. Det kan være lurt å be om tilbud fra to eller tre ulike håndverkerbedrifter. Be gjerne naboer og venner om anbefalinger.

– Håndverkeren har plikt til å anbefale hva som vil gi deg best mulig resultat, men også å fraråde fra fremgangsmåter som gir mindre gode resultat. Er det stort avvik i prisen mellom ulike tilbydere, er det verdt å stille oppfølgingsspørsmål som kan svare på hvorfor, sier Chera Westman, teknisk rådgiver hos IFI.

Mange håndverkere har lang ventetid, og det kan være lurt å være ute i god tid, hvis du ønsker at prosjektet skal være ferdigstilt innen en viss dato.

Se flere bilder
Beising av terrasse

Foto: Chera Westman/ifi.no

VENTETID: Det kan være lurt å være ute i god tid, hvis du ønsker at prosjektet skal være ferdigstilt innen en viss dato.

2. Undersøk bedriften

De fleste har i dag gode nettsider og sosiale medier, som ofte brukes som portefølje over referanseprosjekter. På nettsidene kan du finne informasjon om bakgrunnen til håndverkeren, og hvilke organisasjoner de er medlem av. For eksempel MLF – Malermestrenes landsforbund, som har mer enn 300 medlemsbedrifter med ansatte med fagbrev som maler- eller byggtapetsermester, og et mesterbrev i tillegg.

– MLF garanterer for sine medlemmer. Hvis du ikke får det resultatet du bestilte, eller hvis bedriften du har valgt går konkurs, vil en annen MLF-håndverker ta over og sluttføre malejobben slik at du unngår økonomisk tap, sier Kari S. Wilsgård hos MLF.

I tillegg til bedriftens egne sider, bør du sjekke at bedriften er registrert i Brønnøysundregisteret, og ta en titt på firmaets regnskapstall for de siste årene på brreg.no, eller proff.no. På mesterregisteret.no finner du rundt 14 500 mestere i over 70 ulike fag.

At håndverkeren har riktig kompetanse for jobben kan du sjekke hos kompetansesjekk.no. Det er et samarbeid mellom Mesterbrev, Fagrådet for våtrom og Direktoratet for byggkvalitet, som alle har ulike ordninger som beskriver fagkompetansen til håndverkeren.

Se flere bilder
Kari S Wilsgård fra MLF

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

SUBJEKTIVT: – Hva som er et godt eller fint sluttresultat blir veldig subjektivt, forklarer Kari S. Wilsgård hos MLF.

3. Dokumentasjon

Husk å alltid skrive en kontrakt med håndverkeren. Det gir trygghet og forutsigbarhet for begge parter. Gratis standardkontrakt kan lastes ned fra Forbrukerrådets nettsider. Se nederst i artikkelen for en punktliste for hva en kontrakt bør inneholde.

– Hva som er et godt eller fint sluttresultat blir veldig subjektivt, forklarer Wilsgård. – Vi anbefaler alltid en skriftlig kontrakt. Her spesifiserer man om det skal være ett eller to strøk, skal det sparkles, altså er det litt mer utdypende enn at det bare skal se fint ut.

– For de som ønsker å gå i dybden, finnes det også standarder i malerarbeid, NS 3420, hvor det er tre ulike klasser som spesifiserer hva som skal utføres, avslutter Wilsgård.

Etter endt arbeid bør du kreve FDV-dokumentasjon. Denne gir deg oversikt over hva som er brukt i arbeidet, og vil være viktig når det kommer til vedlikehold. Her kan du for eksempel finne type maling, fargekoder og glansgrad, om det er malerarbeid du har fått utført. Er det tekniske installasjoner vil den være viktig for service og garantitider av dette.

Får du utført arbeider på badet eller i vaskerommet har du mange ganger automatisk krav på å få dokumentasjon som forteller hvordan du skal bruke og vedlikeholde rommet.

Se flere bilder
Kontrakt

Foto: Mari Rosenberg/ifi.no

IKKE GLEM: Kontrakten er viktig for både håndverker og huseier.

Innhold i kontrakt

Kontrakten som skrives bør inneholde disse punktene:

  • Arbeidsbeskrivelse og forventning til resultat
  • Avtale om totalpris
  • Hvordan betalingen skal skje
  • Dato for oppstart og ferdigstillelse
  • Materialvalg og -kostnader
  • HMS-ansvar
  • Prinsipp for prising av tilleggarbeider
  • Avtale om dagbøter dersom tiden for sluttføring overskrides.
Finn din nærmeste
Annonse
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.