IFI logo
Se flere bilder
Tar «pop-up»-sats med maling

Foto: Kristian Owren/ifi.no

Tar «pop-up»-sats med maling

Idar Stensvold tester ut et butikk-konsept der kundene handler på egenhånd.

Robert Walmann

Robert Walmann
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Strandtorget kjøpesenter i Lillehammer. Det er hit folk kommer for å handle i Mjøs-hovedstaden. I et åpent vrimleområde i senterets andre etasje, har Idar Stensvold og Hana Alendar fra Pure & Original etablert et butikk-konsept som de mener representerer innovasjon. 

Se flere bilder
Idar Stensvold og Hana Alendar

Foto: Kristian Owren/ifi.no

VIL INSPIRERE: På kassen står en iPad. Her kan kundene bestille varer basert på det de ser i «pop-up»-butikken. Varene blir levert hjem eller til butikken. – Vi vil skape flere slike inspirasjonspunkter, sier Idar Stensvold.

Enkel handel

I dette butikk-konseptet kan folk handle selv om betjeningen ikke er tilstede. Det gjøres ved hjelp av «Nett i butikk». Når du finner den malingen du vil ha, bestiller du enkelt og greit på en iPad, og varene blir fritt levert hjem til deg, eller du kan hente varene i butikken senere.

LES OGSÅ: Sanselig handel

Innovatører

− Vi ønsker å teste ut nye måter å selge vår maling på. Det er også viktig å lære mer om selve salgsprosessen i møte med kundene. Derfor har vi utviklet en arena der vi kan prøve ut nye tanker og ideer. Løsningen ble en slags «pop-up»-butikk her på Lillehammer, forteller mannen som har brakt den populære kalkmalingen til Norge.

Se flere bilder
Fargeprøver

Foto: Kristian Owren/ifi.no

FARGERIKT: I den lille butikken er det satt opp hyller med 30 små lerret som er malt i 30 ulike farger fra fargekartet til Pure & Original. Vegger er også malt med farger fra kartet.

Vil skape inspirasjonspunkter

− Vi har fått på plass et spennende og arealeffektivt butikkområde her i Lillehammer. Det vil fungere selv om vi ikke er tilstede. Min visjon er å skape små, ubemannende inspirasjonspunkter på kjøpesentre rundt i landet. Så kan vår fargeekspert reise rundt å gi råd til kunder på bestemte tider, sier Stensvold.

Miljøvennlig handel

Han mener et slikt butikk-konsept også vil være miljøvennlig. 

− Vi trenger liten plass, siden det kun blir vareprøver i butikken. Uten bemanning vil kundene bestille selv og få varene rett fra lager. Slik vil vi spare miljøet for kostander knyttet til transport. Det er mulig vi er for tidlige ute med et slikt prosjekt, men vi vil teste det ut og sørge for å være i forkant, sier han.

Se flere bilder
Pure & Original popup-butikk

Foto: Kristian Owren/ifi.no

DET DU TRENGER: Tilbehør og verktøy har også fått plass i den innovative «pop-up»-buikken til Pure & Original på Strandtoget kjøpesenter i Lillehammer.

Finn din nærmeste
Annonse
HappyHomes annons
Annonse
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.