IFI Logo

Interiørtrend: tekstiler på frammarsj

Trender
Interiørtrend: tekstiler på frammarsj
IFI.NO

IFI.NO
Publisert

Norske hjem blir mykere. Tekstilene er kommet tilbake for å bli. Nå satser både butikker og leverandører stort på stoff.

Følj

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Dele

Annonse
IFI annons

Det er ikke lenger noen tvil. Tekstilene er kommet for å bli. Det merker både butikker og leverandører på etterspørsel og salg.

LES OGSÅ: Det løsner hos de gardinløse.

Borge satser på tekstiler

PÅ BANEN: Birgit Torkildsby syns det er viktig å være på banen når tekstiltrenden kommer for fullt. Her er hun sammen med Johnny Karlsen da Borge nylig arrangerte tekstildag for selgerne. (Foto: Mari Rosenberg/ifi.no)

Tar sats

Tapet- og tekstilleverandøren Borge er blant de tekstilfrelste. Nå satser de for fullt.

– Tekstiler har jo vært litt fraværende i trendbildet de siste årene, men heldigvis svinger pendelen alltid. Det ser vi er i ferd med å skje nå. Tekstilene er på vei for fullt, ikke bare internasjonalt, men også her hjemme. Da er det viktig at vi er på banen, sier Birgit Torkildsby, designsjef i Borge.

Tekstilboom

Ellen Lind hos tekstilleverandøren Green Apple har sett interessen for tekstil vokse i flere år.

– Nå er virkelig noe på gang. Jeg følger daglig med på hver ordre, og ser plutselig store ordre fra kunder som ikke har bestilt gardiner før. Dette betyr at de har fått litt «blod på tann» og tør mer, sier Lind.

LES OGSÅ: Slik velger du gardiner.

Hun mener at interessen for tekstiler følger fargetrendene.

– Farger skaper en «glupskhet», et ønske om mer og nysgjerrighet for å komme vekk fra det kjedelige «som alle har», sier hun, og spår en ny tekstilboom.

Tekstilboom

TEKSTILBOOM: Ellen Lind fra Green Apple har sett tendensen lenge, og spår en ny tekstilboom. (Foto: Green Apple)

Kompetanseløft

Når fokuset på tekstiler nå øker, oppstår det også et plutselig behov for økt kompetanse på feltet.

– Etter mange år med liten interesse for gardiner og tekstiler, er mye kunnskap borte. Både forhandlere og kunder trenger å «lese seg opp», og vi har merket et stort behov for oppdaterte tips, ideer og inspirasjon, sier Tale Olivia Henningsen, kreativ leder hos Fargerike. De har lansert en egen gardinguide, som skal være til hjelp for de tekstilklare.

Her kan du lese mer om hvor du kan kjøpe gardiner etter at mange av spesialbutikkene har forsvunnet.

Også hos Borge fokuserer de stort på å øke kompetansen blant sine ansatte. Slik skal det bli enklere for både butikker og for mannen i gata å få hjelp når ønsket om en mykere hverdag kommer.

– Vi har arrangert tekstilkurs for selgerne våre, slik at vi sikrer at de har god kunnskap om tekstil. Her får de både teoretisk opplæring og praktisk øving i søm, sier Torkildsby.

Guide til gardiner

GARDINGUIDE: Fargerike har lansert en ny gardinguide. Den skal gi nødvendige tips og ideer etter lang tid med liten interesse for tekstiler og gardiner. (Foto: Sveinung Bråthen/Fargerike, Styling: Christine Hærra)

Sy tekstiler

KOMPETANSELØFT: Birgit Torkildsby mener det er viktig å øke kompetansen rundt tekstiler. Nå får selgerne praktisk øving i søm. (Foto: Mari Rosenberg/ifi.no)

Mer informasjon:

Borge/Clarke & Clarke

Green Apple

Fargerike

 

INTAG

Tapethuset

Storeys

Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon. Finn de siste artiklene om dette emnet.

Vi anbefaler
Mer fra Trender
Annonse
IFI annons
Siste artikler
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.