Foto: iStock
Skal du leie håndverker til oppussingsarbeid bør du absolutt ha en skriftlig kontrakt. Her er en sjekkliste med punktene som bør med i avtalen.
Harald Sola Berentsen Publisert 01.06.2012 (oppdatert 23.08.2012)
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.
En skikkelig kontrakt er en fordel for både deg og håndverkeren, fordi dere på den måten slipper kostbare misforståelser og krangling.
Dette bør avtalen inneholde:
Avtal fortrinnsvis fast pris på oppdraget, inkludert materialer. Oppgitt pris skal være med MVA.
Dersom annet ikke er avtalt, er hovedregelen at det skal betales når arbeidet er ferdig. Det er likevel mulig å inngå avtale om forskuddsbetaling og betaling underveis, men dette må følge klart av kontrakten.
Avtal en konkret dato for oppstart og ferdigstillelse av arbeidet. Det bør også avtales en plan for fremdrift dersom det er snakk om mer omfattende oppdrag.
Kontrakten bør også inneholde en beskrivelse av arbeidet som skal utføre og det ønskede resultat.
Kontrakten bør spesifisere hvilke materialer som skal benyttes til oppdraget og prisene på disse.
Forbrukerrådet anbefaler at kontrakten inneholder en klausul om dagmulkt ved forsinkelser som er håndverkerens ansvar.
Det bør aldri avtales at forbrukeren er ansvarlig for HMS – dette er et ansvar som fagmannen håndterer best og integrerer inn i pristilbudet.
Tilleggsarbeid og endringer som oppdragsgiver legger frem etter kontraktsinngåelsen, må legges inn i kontrakten eller det opprettes en separat kontrakt som tar for seg tilleggene.
Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.
Nettstedet benytter cookies (også betegnet som informasjonskapsler) som kan brukes av oss og våre partnere til å huske innstillingene dine, til statistikk og til å vise målrettede annonser til deg. Les personvernerklæring