banner ad

Forførende ved fyret

I den velkjente romanen "Ved fyret" av Virginia Woolf handler det om å komme seg til fyret en vakker dag. I Ålesund er det fullt mulig å bo både i og ved fyret!

Tekst: Eleni Maria Stene /ifi.no, Foto: 62° NORD, Fridgeir Walderhaug og Eleni Maria Stene/ifi.no, Publisert (Oppdatert 14.02.2014)
Snøhetta AS/Prosjektansvarlig: Mads Emil Garde Medarbeidere: Nina Bjerve Andresen, Peter Girgis, Øystein Tveter

Molja fyr

Prosjektet: Hotel Brosundet

Adresse: Apotekergata 5, N-6004 Ålesund

Arkitekt/interiørarkitekt: Snøhetta AS

Prosjektansvarlig: Mads Emil Garde

Medarbeidere: Nina Bjerve Andresen, Peter Girgis, Øystein Tveter

Oppdragsgiver: 62° NORD

Byggherre : Cosma Statyba

Gardiner/sengetepper/

gardinstenger: INTAG

Maling: Flügger

Tepper i gangene: ege

Kanskje må man være ganske forelsket for å nyte et hotellrom på bare 6 kvm og nærmest verdens minste bad i etasjen under. Uansett - rom 47 i Molja fyr er det siste tilskuddet i Hotel Brosundets rustikke verden i Ålesund.

Historie og modernitet

Snøhetta AS, med Mads Emil Garde som prosjektleder, har stått i spissen for å gjøre ett av jugendbyens gamle pakkhus om til et moderne hotell og det gamle fyret ganske forførende.

- Pakkhuset ble bygget som en del av det store gjenoppbyggingsarbeidet etter bybrannen i 1904. Huset er fredet og ligger midt i det som betegnes som et nasjonalt landemerke for norsk Art Nouveau, forteller Garde.

Etter mange år som pakkhus ble huset omgjort til gjestehus, men da familien Flakk og selskapet 62° NORD overtok hotellet, var det mer enn modent for en oppussing, og de nye eierne ønsket høyere standard, samt å ta vare på husets historie og de originale konstruksjonene.

 - Hovedtanken var å fremheve rustikke trekk ved bygget og på en elegant måte videreformidle bygningens historie som et lagerbygg. Samtidig var det viktig å tilføre modernitet og komfort, sier arkitekten. Hotellet har i dag 47 rom som alle er litt forskjellig innredet, selv om stilen er den samme.

Skeive utfordringer

En hundreåring av dette slaget er full av minner, men også av en del skeive spor. Det har bydd på flere utfordringer for så vel arkitekter som bygningsarbeidere. Ikke to rom har vært like, og mange detaljer kunne ikke tegnes på forhånd, men måtte tilpasses på stedet.

- Innvendige bjelker og treverk hadde fra før blitt sandblåst. Da vi kom, var de veldig røde og så veldig tørre ut. Vi ga dem hvitolje for å mette dem, og for at de skulle falle mer inn i en palett av jordfarger. Alle vegger var dessuten hvitmalte og uten liv. De ble malte i en mørk sandfarge. Murvegger oversmurte vi med murpuss, så de så mer naturlige ut, forteller prosjektlederen.

Å skape funksjonelle bad var en annen utfordring. Komfort og moderne design skulle finne sin naturlige plass i det gamle pakkhusets krinkelkroker, der fisker før hadde endt sitt våte liv.

- På badet ble det valgt glassvegger. Det hjalp til å åpne opp rommene og gi en større romfølelse. Samtidig kunne vi bruke lyset fra badene til å skape stemning i rommene, sier Garde. I dag fremstår badene som lysende kilder med sine lyse fliser og frostede glassvegger.

Mange av møblene er designet i eik og skulle tilføre rommene en klassisk møbelfølelse.

- Alle faste møbler er designet med en forfinet detaljering i hvitoljet eik for å binde de rå konstruksjonene sammen med de moderne badene. De allesteds nærværende tømmerkonstruksjoner talte for seg selv, og vi mente det var rikelig plass til å tone ned kontrastene uten å miste husets karakter. Ved bruk av materialer med høy grad av detaljering, kvalitet og finish var det mulig å fremheve de gamle og industrielle konstruksjonene på en raffinert og upretensiøs måte, sier arkitekten.

Fyrførende.

Molja fyr er det sist innredede rommet og har blitt hotellets eget, lysende landemerke i vrimmelen av byens mange hoteller - og ikke bare der, men også på nettet, der både utenlandske og norske turister finner hotellet fordi de søker på fyrtårn.

- Eieren hadde ideen om at Molja fyr skulle bli blikkfanget for hotellet, og det har det blitt. Fyret er for øvrig fredet av Riksantikvaren og eid av Ålesund kommune. Hotellet har leid det i 100 år fremover, forteller Garde. Leiepremissene for fyret var at det måtte bevares så mye som mulig, og man kunne ikke endre på fasaden.

 - Inne var det et ikke-innredet rom i første etasje som vi innredet til bad. Oppe ble det til en seng som fyller det halve sirkulære rommet, forklarer Garde. Fyret er totalt på bare 13 kvm, er fordelt over 2 etasjer og inneholder inngang, baderom og soverom. Gjennom det lille vinduet har man ved sengen i andre etasje fullt utsyn til øyene utenfor Ålesund og Atlanterhavet i horisonten.

Alle romløsninger og materialvalg på hele hotellet er for øvrig gjort med tanke på å skape en atmosfære som kan minne litt om italiensk landliv, og samtidig tilby den komforten som dagens hotellgjester forventer. Små detaljer som gardinstenger som ser ut som rustne rør, dempet belysning, samt avstemte jordfarger på veggene, røffe lingardiner og myke tepper er alle momenter som er med på å skape den rette stemningen. Og gjennom buede vinduer kan man se fiskebåtene komme med dagens fangst før man sovner inn til litt bølgeskvulp.

- En av verdiene til hotellet er at det skal være forførende, og da med tanke på ulike sanser som smak, syn og atmosfære, forteller hotelldirektør Kristin Bjånes, som stadig vekk opplever at forførte turister vil ha med seg en bit av hotellet i form av en liten bjelke eller to.