IFI logo
Se flere bilder
Slik har pandemien forandret interiørmoten

Foto: Ulf Rugumayo Amundsen

Slik har pandemien forandret interiørmoten

− Pandemien har tvunget oss til å sitte hjemme og se på vår egen interiørmote. Det har skapt store forandringer hjemme hos folk, sier Bjørg Owren hos Informasjonskontoret for farge og interiør (IFI)

Robert Walmann

Robert Walmann
Publisert

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Interiørmote er ikke lenger noe vi bare ser på i magasiner eller på nettet. Nedstenging og hjemmekontor har resultert i at vi også ser på egne forhold. Mange har fått seg en vekker.

Annonse

Voldsomt oppsving

− Ja, nå har vi innsett at det er stusselig med hvite vegger, kalde vinduskarmer og en upersonlig stil. Vi vil ha det lunt og hyggelig rundt oss. Butikkene og grossistene melder derfor om et voldsomt oppsving i etterspørsel etter tekstiler, gardiner, puter, farger, tepper og tapet, forteller kreativ leder Bjørg Owren hos Informasjonskontoret for farge og interiør (IFI)

Se flere bilder
Bjørg Owren

Foto: Cecilie Owren

VEKKET AV PANDEMIEN: Nå har vi innsett at det er stusselig med hvite vegger, kalde vinduskarmer og en upersonlig stil.  − Pandemien har vekket oss også når det gjelder interiørmote, sier Bjørg Owren hos Informasjonskontoret for farge og interiør IFI. 

Bruker hele sanseapparatet

Hun mener pandemien har gjort oss mer sanselige og bevisst på hvordan vi faktisk har det hjemme i stua.
− Vi har begynt å ta og kjenne på interiøret. Vi hører lydene fra gulvet og kjenner strukturene og materialene på overflatene. Hele sanseapparatet er i bruk nå. Jeg vil si vi ser interiøret på en annen måte nå enn før pandemien, sier hun

Se flere bilder
Tekstiler

Foto: Ulf Rugumayo Amundsen

MER AV ALT: Ut av pandemien har det kommet en maksimalistisk stil. Folk vil ha mer av alt. Mer tekstiler og varme farger. − Fordi vi vil ha det lunt rundt oss, ser kreativ leder, Bjørg Owren hos IFI. 

Les mer
Annonse

Trendy å være utrendy

Miljøsaken har også bidratt til at vi ser på interiøret med nye briller.
− Det å bruke møbler på nytt, med nye farger og i nye omgivelser er veldig trendy. Vi maler og bruker det vi allerede har. Og vi kan være mye mer kreative og personlige i stilen. Det handler ikke lenger om å følge trender. Trenden er å være utrendy. Fargesett, innred og gjør det slik DU vil ha det hjemme, sier hun.

Personlige mål

Kristian Halvorsen hos tapet, gardin, møbelstoff og møbelgrossisten, Green Apple, bekrefter at folk vil ha det personlig hjemme eller på kontoret.
− Vi har kunder som gjerne vil ha ett stoff til ryggen og et annet på setet på sofaen. Folk tør å være mer lekne og personlige nå. Mange ber også om egne mål på møbler slik at det skal passe bedre. En justering på tre centimeter på høyden er ikke så mye. Det kan knapt sees, men det er så viktig - spesielt for menn. De blir så fornøyde, sier han.

Se flere bilder
Green Apple

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

PERSONLIG MED STOR P: Ellen Lind og Kristian Halvorsen hos Green Apple forteller at kundene er mer lekne og ber om spesielle mål og mønstre. − Nå skal interiøret være personlig med stor P, sier Halvorsen. 

Fra kaldt til varmt

Hos teppeleverandøren InHouse merker de også et tydelig skifte.
− Fargene endret seg brått fra kjølig til varmt denne sesongen, og salget av tepper øker over hele linjen. I hjemmeinnredning brukes også tepper mer og mer for å skape soner. Nå begynner det å føles nakent uten, og teppene blir større. Vi bruker flere tepper i samme rom, og gjerne flere forskjellige tepper i samme rom, sier teppe-ekspert Torhild Rustenberg.

Se flere bilder
NRK Hordaland

Foto: Niklas Hart

KOSELIG PÅ KONTORET: Også kontormoten er i endring. − Vi vil ha det hjemmekoselig der også. Denne trenden har pågått en stund, men blitt forsterket av folks fornyelse på hjemmebane, sier Bjørg Owren hos IFI. Her ser vi en sosial sone hos NRK Hordaland. Foto: Niklas Hart

Mer informasjon
Dele
Finn din nærmeste
Mest lest
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.