IFI logo
Se flere bilder
Gritti Palace - luksushotellet og tekstilene

Foto: INTAG/Gritti Palace

Gritti Palace - luksushotellet og tekstilene

Hotellet som i alle år har huset celebriteter har nå fått et moderne ansiktsløft. Tekstilene til det velrenommerte italienske luksushotellet kommer fra Rubelli.

IFI.NO

IFI.NO
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Gritti Palace i Venezia, i Italia, ble bygget i 1475 og ligger ved Gran Canal. Det har vært hjemmet til de aristokratiske familiene Pisani og Gritti. I 1895 ble Gritti Palace omgjort til hotell. Det har huset storheter som Richard Burton, Elizabeth Taylor, Ernest Hemingway og Winston Churchill. Av nyere dato er det Angelina Jolie og Brad Pitt som har signert hotellets gjestebok.

Rubelli har fått det prestisjefylte oppdraget å innrede hotellet med sine eksklusive tekstiler. Etter 15 måneder og det som tilsvarer mer enn 200 millioner kroner i investeringer, ble Gritti Palace gjenåpnet våren 2013.

– Rubelli er en femte generasjons familiebedrift. De er lidenskapelig opptatte av tekstiler, forteller Annette Bolme fra INTAG, som er merkeansvarlig for Rubelli i Norge.

Historisk tekstilsamling

Rubelli har sitt hovedkontor like utenfor Venezia, mens deres showrom er i Palazzo Ca Corner Spinelli, et palass fra 1500-tallet. Der oppbevarer de mange tusen tekstiler, både fra egen produksjon og tekstiler som er innkjøpt fra hele verden.

– Arkivet deres følger mange hundre år tilbake, forteller Annette Bolme.

Rubelli bruker selv arkivet som inspirasjon for nye kolleksjoner, og har alltid vært tilknyttet kunsten.

– De har blant annet gjort innredningen til teatrene «La Fenice» i Venezia og «La Scala» i Milano, samt «Bolshoi» i Moskva. I teatrene tar de fragmenter fra originaltekstiler som gjerne er vevd i naturmaterialer og gjør dem om til flammehemmende tekstiler. I dag er dette nødvendig av sikkerhetshensyn, forteller hun.

Arbeidet med tekstilene gjør Rubelli selv. Alt fra innfarging til vevinger og design.

– De er generasjoner av unike håndverkere, sier Bolme.

Rubelli står også bak tekstiler i filmen «Marie Antoinette» som gikk på norske kinoer for noen år siden.

– De er veldig opptatt av kunst og kultur. Derfor var det i deres DNA å fylle Gritti-hotellet med tekstiler. Det er veldig forenlig med hva de står for å sammensette tekstiluttrykket i en slik storhetsinstitusjon, sier hun.

Se flere bilder
Historisk tekstilsamling

Foto:

Et respektert hus

Innen Sheraton, som ble overtatt av Starwood i 1998, kjøpte opp Gritti-hotellet av Aga Kahn på midten av 1990-tallet, var det mer enn en ikonisk destinasjon. Det hadde også blitt et verdifullt arkiv for antikviteter og kunst.

Gritti har alltid vært et respektert hus. Men det har også vært et symbol på overlevelse, ikke bare for å ha overlevd boutique-hotell trenden, men i møte med naturen som omgir det.

Hotellet har, som resten av Venezia, et flomutsatt fundament. Bare i 2011, var kjelleren under vann hele 30 ganger.

Chuck Chewning, kreativ direktør for det anerkjente selskapet for interiørdesign og møbler, Donghia, har vært leder av prosjektet. Chewning har jobbet med tidligere renoveringer av Starwood´s luksushoteller i Aten og Wien over det siste tiåret.

Se flere bilder
Et respektert hus

Foto:

Det ypperste av håndverk

Siden 2005 har Donghia vært eid av det århundre gamle venetianske tekstilhuset Rubelli.

– Rubelli har en rekke merkenavn under sin paraply. Blant annet Dominique Kieffer som har et mer minimalistisk uttrykk og mye materialer i lin. De gjør alle tekstiler til Armania/Casa, som er hjemkolleksjonen til designer Giorgio Armani. I tillegg eier de Donghia, en amerikansk produsent av eksklusive møbler og interiørartikler.

I Norge er det INTAG som fører selve luksusmerket, Rubelli.

– Vi representerer Kieffer og Rubelli i Norge og er kjempestolte over det. Det er det ypperste av tekstilhåndverk i verden i dag.

Bolme minner om at Rubelli står for mye historie, men samtidig er opptatt av å være i tiden.

– De har design som skaper trender. De jobber tett med Lidewij Edelkoort, en trendguru fra Nederland. Hun har lagt rammen for de to siste kolleksjonene, Rubelli 2012 og 2013. I katalogene har de satt tekstilene i en kontekst, en historiefortelling, opplyser hun.

Rubelli-familien er veldig ydmyke i forhold til sitt håndverk.

– Selv sjefdesigneren hos Rubelli foretrekker å bli kalt håndverker, forteller hun.

Se flere bilder
Det ypperste av håndverk

Foto:

Ikonisk arv

Starwood ville beholde den ikoniske arven, men også tilføre stilen fra det 21. århundre. Rommene skulle minne gjestene om den glamorøse fortiden, men samtidig ha tilgang til nåtidens luksuriøs komfort.

– Jeg tenker først og fremst på Gritti som et stort, uvurderlig hjem mer enn et hotell, og har derfor behandlet prosjektet som sådan, sier Chewning til 1stdibs Introspective Magazine.

Romkapasiteten ble redusert fra 91 til 82, dette for å gi plass til fem romslige baderom der seks forskjellige typer marmor ble brukt. Ti signatur-suiter byr på en intim hyllest av noen av Grittis mest lojale klienter. Ernest Hemingway-suiten, hvor han selv oppholdt seg og gjorde skrivearbeider i 1940-årene, har fått frisket opp sin 1800-talls dekor. Suiten til den berømte kunstsamleren Peggy Guggenheim ble dessuten totalrenovert.

Når det kommer til valg av tekstiler har Chewning ikke forsøkt seg på en direkte omgjøring fra fortid til nåtid, men heller etterstrebet en romantisk interpretasjon, med et revitalisert og kreativt blikk. Designteamet har referert mønstre fra mer enn 7000 antikke dokumenter i Rubellis ustrakte arkiv. De har valgt en rød damask til veggene i Grittis eksplorative bibliotek, og et 1930-talls Giò Ponti kappet fløyel til sofaene i suitene.

– Vi ønsket aldri å endre arven til Gritti Palace, sa Chewning da han ble spurt om å summere opp prosjektet.

Ikke bare ønsker han at gamle besøkende skal føle seg hjemme, men håper også at nye besøkende vil føle seg like mye hjemme.

– Det har blitt et utrolig vakkert resultat. Et fruktbart samarbeid for begge parter, sier Annette Bolme i INTAG.

Se flere bilder
Ikonisk arv

Foto:

Chuck Chewning i Donghia står bak hotellfornyelsen.

For mer informasjon:

www.intag.no

Finn din nærmeste
Mest lest
Annonse
HappyHomes annons
Annonse
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.